پتهپته دوزینخ پته

طرح های متنوع پته

هنرمندان مشتاق کرمانی

در پته طرح‌هایی استفاده می‌شود،مثل باغ گل، مثل گوزنی، گل، ختایی، درختی، نقش ترنجدار ،سروی، بازوبندی، چهاربته، پرنده و برای حاشیه خط مستقیم ، ترمه‌ای، سرابندی، ، ترنج، کاج، ، بته جقه‌ای دوقلو، ، گلدانی، سروچه ، فرقه‌ای ، اشکال هندسی، بته بادامی و طوماری هستند .

اما پر کاربرد ترین طرح ها عبارتند ازنقش گیاهی، بازو بندی-درختی-باغ گل-چهار پته ،بادامی،ترنج و پته جقه است نقش بته و گل یکی از پر کاربرد ترین نقوش گیاهی بکار رفته در پته ی کرمان می باشد .

که بسیاری از گل های آن در خانه های سنتی کرمانیان مشاهده می شود .

از این رو می توان هنرمندان کرمانی را مشتاق ترین هنرمندان به گل و گیاه و طبیعت دانست و دلیل این ادعا هم تقشهای گل و بته بکار رفته در قالیها و پته های کرمان است.

 

معروف ترین طرح های پته

طرح های درختی نقشی از یک درخت کامل است که به طرح درخت زندگی مشهور است.درخت به صورتی است که از ساقه شروع شده و به برگ های سبز و زیبایی منتهی می شود.

نقشهای چون طوطی، ،بلبل ، آهو و سرو گلدانی از نقش های جانوری و پرنده ای هستند. گلهای رنگی زیبایی در فضاهای خالی بین شاخ و برگ درخت ها طراحی می شوند که جذابیت و زیبایی کار را دو چندان می کند.

[highlight-red bcolor=”green” align=”right” ]پته بادامی بته ای شبیه بادام است.یا همان سرو خمیده است.و یکی از معروفترین طرح ها است .[/highlight-red]

پته قهر و آشتی از مشهورترین طرح های پته است. در این طرح دوبته،پشت به هم قرار می گیرند.و این طرح اغلب در حاشیه پته استفاده می شود .

طرح گلدانی ، طرحی زیبا و دلپسند است  که به شاخه های گل مزین شده است.که اغلب برای حاشیه پته بصورت ردیف های موازی مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح مادر و بچه این طرح ونقش پته از دو بته بزرگ و کوچک تشکیل شده است که اغلب بته کوچک در کنار بته بزرگ و یا در و بچه درون آن قرار گرفته است.

طرح بته مادر و بچه به چهار صورت در پته ها دوخته می شود :

۱- بته مادر و بچه به صورت سوار بر هم قرار گرفته اند.یعنی بته مادر بر روی چهار بته که دو به دو به یک اندازه مساوی هستند قرار می گیرند.

۲- بته بزرگ و دو بته کوچک(دو قلو) است.

۳- بته کوچک(بچه) طوری قرار می گیرد که قسمتی از آن داخل بته بزرگ (مادر) قرار گرفته است.(بته نفوذی).

۴- نوع دیگر بته مادر و بچه طوری طراحی شده اند که، در دو طرف بته بزرگ دو بته کوچک که کاملاشبیه هم هستند قرار گرفته است.این طرح از بته مادر و بچه اغلب به صورت بزرگ در مرکز پته قرار می گیرد.

طرح و نقش پته چهار بته که اغلب در رومیزیهای چهار گوش کاربرد دارد و بدین صورت است که چهار بته در چهار گوشه آن و یک ترنج در وسط طرح قرار می گیرد.حاشیه های آن گل های ریزی وجود دارند که در چند ردیف دوخته می شوند .

 

خلاصه

[hwgold-dash bcolor=”#fd7″ align=”right” ]پته طرح های متنوعی دارد که این تنوع در طرح ها جذابیت خاصی به این هنر دستی کرمان داده است. پرکاربردترین و مشهورترین طرح های پته عبارتند از نقوش گیاهی ، بازو بندی-درختی-باغ گل-چهار پته ،بادامی،ترنج و پته جقه است . [/hwgold-dash]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا