پتهنخ پتهنخ شیمیایینخ گیاهی

چیدمان رنگ ها در پته

جاودانگی هنر پته

چیدمان رنگها در پته یکی از اصول پته دوزی است .

به جز دوخت درست پته ،رنگ آمیزی پته نیز باید طبق اصول پته دوزی انجام شود .ا

گر رنگ آمیزی پته ،طبق قانون و اصول پته دوزی نباشد ارزش آن کار پایین خواهد آمد .

خیلی از پته های جدیدی که دوزندگان بدون رعایت قانون رنگ آمیزی و حتی دوخت اصولی پته انجام نمی دهند در یک نظر زیبا به نظر می رسند اما مهم آن است که در طولانی مدت ارزشش را حفظ کند و همچنین سنت پته را از بین نبرد .

آن هنری جاودانه خواهد ماند که در طولانی مدت ارزشش را حفظ کند .

انتقال نقش و نگارهای پته روی شال باعث شده است این هنر بیشتر در معرض دید قرار گرفته و البته بیشتر هم شناخته شود و افراد بیشتری هم خواهان خریداری آن گردند.

رنگرزی پته به شیوه شیمیایی :

در دوخت این هنر دستی روی شال آنچه که خیلی اهمیت دارد، تناسب رنگ شال با رنگ نخ مورد استفاده است که باید علاوه بر ایجاد تضاد نوعی هماهنگی و هارمونی معنایی هم داشته باشد تا از جلوه و زیبایی کار نکاهد.

 

خرید پته مرغوب

نیل یکی از رنگهای گیاهی در پته دوزی است .

ایندیکان ماده تشکیل دهندده نیل است.ماده ای بی رنگ و قابل حل در آب و با قرار گرفتن در معرض هوا و اکسید شدن ،ایندوکزیل به نیل تبدیل می شود .

ایندیکان از برگ گیاهانی گرفته شده که به مقدار ۰٫۱تا ۰٫۹ درصداز این ماده را دارا باشند.این گیاه رنگزا اسمش را از هندوستان به ارث برده است این گیاه درخچه ای از تیره گیاهان پروانه آساست و نام نیل نیز نام ماده ای است که از خشک کردن و ساییدن برگ این گیاه به دست می آید .

ماده نیل دارای رنگ آبی تیره و بسیار خوشرنگی است که در اصطلاح رنگ شناسی به نام آبی نیلی نامیده می شود از مهم ترین مصارف رنگ نیلی استفاده در صتعت قالی بافی و پته دوزی است که ثبات و خوشرنگی که این رنگ به قالی ها و پته های ایرانی داده است از دلایل شهرت قالی ها و پته های قدیمی ایرانی می باشد .

رنگهای قرمز و لاکی در پته دوزی از گیاه روناس به دست می آید .

این گیاه به حالت خودرو در مناطق مدیترانه در شمال آفریقا و بعضی مناطق آسیا می روید روناس با دندانه های آهن ،قلع،مس، بیکرومات پتاسیم ، زاج سفید و اسید لاکتیک رنگ های مختلفی در زمینه های قرمز معمولی ،قرمز لاکی ، قهوه ای و بنفش تولید می کند .

اگر به دنبال مرکزی می باشید که شال های پته با کیفیت همراه با نخ های پته دوزی مرغوب و همچنین پته های دوخته شده بسیار زیبا با رنگ بندی جذاب و متنوع هستید، ما گزینه مناسبی برای شما خواهیم بود .

 

خلاصه

[hwgold-dash bcolor=”#fd7″ align=”right” ]چگونگی قرار دادن رنگهای مختلف در پته بسیار مهم است.و باید طبق اصول پته دوزی انجام شود زیرا در غیر این صورت از ارزش پته می کاهد و نتیجه زحمت دوزندگان بر باد می رود . [/hwgold-dash]

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. بسیار صحبت های درستی بود. با اینکه این هنر، هنر اصیل کرمانی هست حتی گاهی در خود کرمان هم مشاهده می‌شود که از رنگ های فانتزی و رنگ هایی که هیچ ربطی به این هنر اصیل ندارند، استفاده می‌شود. مخصوصا به دست نسل جوان.
    که بشدت باعث کاهش ارزش این اثر می‌شود و از قیمت آن میکاهد.

  2. با سلام و درود و عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما عزیزان در سایت پته کرمانی من قبلاً هم از پته های شما خرید کرده و از طریق سایت برای بنده ارسال شده آیا امکان خرید حضوری در کرمان وجود دارد.

  3. سلام خسته نباشید
    از سایت خوبتون و توضیحانی که درباره هنر اصیل پته دوزی در اختیار مون قرار دادید بی نهایت سپاسگزارم و تشکر از مجموعه پته هشت رنگ

  4. یک اثر هنری زمانی خودش را نشان میدهد که پس از طراحی و اجرا رنگ آمیزی دقیق و اصولی و حرفه ای رو آن انجام شود . خوشحالم با سایتی آشنا شدم که در موردپته اینقدر دقیق و تخصصی کار انجام میدهد . قطعا خریدکالا از این سایت جذاب و عالی خواهد بود . به همه پیشنهاد میدم از جای مطمئن مثل همین سایت خرید کنند.

  5. سلام وقت بخیر.
    مطالبتون در مورد چیدمان و اصول قرار گیری رنگ ها در پته،خیلی مهم و کاربردی بود.
    به نظرم کسایی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستن،لازمه که اینارو بدونن.
    ممنون

  6. سلام من با این‌هنر دست آشنایی نداشتم و با ارائه مطالب شما باعث شد بتوانم این پته ها را تهیه کنم.

  7. سلام
    هر گوشه کشورمان هنر و هنرمندانی دارد با نقش و نگارهایی رنگ‌رنگ. پته یا پته‌‌دوزی ساخته‌ای است رنگارنگ به دست هنرمندان کرمان. پته نوعی سوزن‌دوزی اصیل و سنتی است که تمام یا بخشی از پارچه با کوک بخیه و نخ‌های رنگین پوشیده می‌شود. پته بیشتر برای بقچه، رومیزی، سجاده، جانماز، جلد قرآن، پشتی، پرده، کوسن، روبالشی، روتختی، جلد دستمال کاغذی، زیرلیوانی، کفش و تزیین لباس (مانند پته‌دوزی روی مانتو) استفاده می‌شود.پته‌های خوب و مرغوب پس از گذشت سالیان که سنی از آن‌ها بگذرد و نمونه آن در بازار موجود نباشد با ارزش‌تر خواهند شد و آنتیک محسوب می‌شوند.

  8. سلام
    همیشه انتظارم از یک پته مرغوب داشتن تنوع رنگ بسیار زیاد بوده اما بعد از این مطلب متوجه شدم که چیدمان نقش کلیدی تری داره پس باید روی اون کار کرد

  9. پته ها هم مثل قالی ها از طرافت و زیبایی خاصی برخوردارند و هر نوع و رنگ و شکل ان ها مربوط ب سلیقه ها و خاستگاه هایی اقلیمی خاص خودش هست

  10. سلام خسته نباشید
    ممنون که این هنر و محصول زیبا رو توی سایتتون معرفی کردید و راجع بهش توضیح دادید

  11. با عرض
    سلام وخسته نباشید هنر پته،هنری سنتی است که امروزه هم طرفداران زیادی دارد انواع لباسها وکوسن وتابلو وچیز های دیگر را میشود با این هنر زینت داد وجذابتر کرد

  12. سلام عذر میخوام من حدودهفت سال پیش پته خریدم ولی نمیدونم چه نوع رنگ بندی برای دوخت داشته باشم تا زیباتر بشه میشه از نظر شما استفاده کنم؟
    یک دنیا ممنون میشم که کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا