پتهنخ پتهنخ شیمیایینخ شیمیایی ارزاننخ گیاهی

تفاوت اصلی نخ گیاهی-شیمیایی و خارجی

نور و زمان اثر گذار در پته

زمان شستن و گذر زمان تفاوت اصلی دو نخ گیاهی و شیمیایی می باشد.

رنگهای شیمیایی در زمان شستشو رنگ می دهند و در گذر زمان و نور آفتاب رنگشان را از دست می دهند تا به سفیدی خود پشم می رسند.

برعکس رنگهای گیاهی دارای ثبات رنگ بالا هستند در زمان شستشو به هیچ عنوان رنگ نمی دهند و درگذر زمان و و در مقابل نور آفتاب رنگها ثابت می باشند.

 

به طور کلی رنگهای گیاهی ثبات رنگ از نظر شستشو – نور- سایشی دارند و نخ های شیمیایی (نخ های سنتی بازار) در هنگام شستشورنگ داده و در نور و در گذر زمان رنگشان را از دست می دهند.

گامهای جدید سازمان صنایع دستی و میراث برای ثبت جهانی کردن پته کرمان یکی از شرایط مهم و عملی کردن این گام استفاده از مواد اولیه کاملا طبیعی (نخ پشمی و رنگهای گیاهی)می باشد .

جالب است بدانید بعضی از افراد سود جو در بازار کرمان پته های ۳۰ یا ۴۰ سال پیش را در مقابل آفتاب قرار می دهند تا رنگ نخ ها و پارچه کمرنگ شود و بعد به عنوان پته عتیقه به فروش می رسانند.

[highlight-paper shadow=”0 1px 4px rgba(19, 234, 113, 0.3), 0 0 20px rgba(64, 255, 24, 0.1) inset” align=”right;” ]نخهای شیمیایی و خارجی از نظر رنگ با هم هیچ تفاوتی ندارند هر دو آنها با جوهر رنگ می شوند.[/highlight-paper]

تفاوت پشم شیمیایی وخارجی

تفاوت نخ شیمیایی و خارجی در نوع پشم و جنس می باشد نخ های شیمیایی با پشم معمولی می باشند (ایرانی هستند) و نخ های خارجی با پشم مرغوب (معمولا استرالیایی) میباشند.

به دلیل همین تفاوت نوع پشم و سفید تر بودن پشم خارجی نسبت به پشم های داخلی ،رنگ نخ های خارجی روشنتر است و پته دوخته شده روشنتر و زیباتر می شود.

[hwgold-dash bcolor=”#fd7″ align=”right” ]نخ پته از پشم است نمره نخ هیچ ربطی به گیاهی و شیمیایی ندارد .[/hwgold-dash]

هم نخ گیاهی می تواند نازک باشد و هم شیمیایی.نخ هر چه نازک تر باشد گرانتر می باشد.نخ نازک دوخت را ظریف تر و زیباتر میکند.

نخ های گیاهی شرکت تعاونی پته هشت رنگ نمره ۲۰ می باشد اما نخ های جوهری بازار نمره ۱۲ و ۱۳ می باشند.نخ پته باید دولا تاب و پرتاب باشد.

به آبی روشن در پته دوزی آبی ماستی گفته می شود .هنرمندان و صنعتگران رنگرز قدیم با استفاده از قسمت های مختلفی همچون ریشه-ساقه-میوه و گلهای درختان و گیاهانی چون،خوشک ،سماق،پوست انار ،جفت،زعفران ،گندل،برگ مو، بلوط ،پوست گردو، ،جاشیر، اسپرک ،روناس که به وفور در عرصه طبیعی می رویند.

نخ و پشم و پنبه را رنگ می کردند.هنرمندان رنگرز از مواد دیگری جهت تثبیت کردن و جذب بهتر رنگزا استفاده می کردند و به این مواد دندانه گفته می شد.

دندانه ها نه تنها باعث افزایش واکنش بین الیاف و ماده رنگی می شوند ،بلکه به تثبیت رنگ و یکنواختی آن در الیاف کمک زیادی می کنند.

یکی از دندانه ها دوغ و ماست ترش بوده و برای بدست آوردن آبی خیلی روشن ازدوغ استفاده می کردند و برای آبی پررنگ تر از ماست بهره مند می شدند.

به همین دلیل آبی خیلی روشن را آبی دوغی و به آبی پررنگ تر شبیه به آبی روشنی که در پته دوزی استفاده می شد ،آبی ماستی گفته می شد.

یکی از دلایلی که رنگها در پته در کنار هم همانند طبیعت واقعی و بسیار زیبا می شوند این است که رنگهای گیاهی به علت اینکه همگی با گیاهان مختلف رنگ می شوند و کاملا به صورت طبیعی می باشند .پته های دوخته شده با این نخ ها همخوانی خوبی با هم دارند.

 

نوشته های مشابه

‫48 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر.محصولات این تولیدی بسیار زیبا ورنگارنگ دارای طرح های زیبا وسنتی هست.پیشنهاد می کنم خرید کنید. باتشکر

  2. سلام وقت بخیر.یک سوال چطوری باید تشخیص بدهیم که چه نخی جنس دارهست وخراب نمی شود؟با تشکر از محصولات زیبای شما

  3. سلام وقت بخیر.یک سوال دارم تفاوت نخ های شرکتی ودستی چی هست؟کدام بهتر هستند؟باتشکر ازمحصولات زیبا وسنتی شما.

    1. سلام جناب مرادی وقت بخیر
      برای پاسخ سوالتان، لطفا فرم مشاوره موجود در سایت را تکمیل نمایید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  4. سلام وقت بخیر،
    میخواستم بدونم شرکت شما به صورت سفارشی هم تولید دارین یا ن،
    ممنون میشم کمک کنید، و اگر انجام میدین میخواستم یه سری چیزو سفارش بدم ممنون و خسته نباشید

  5. سلام وقت بخیر،
    ممنون بابت محصولاتتون خیلی با کیفیت و مهمتر از همه اینا قیمت‌های عالیه شماست من که خیلی راضی هستم هم از بابت قیمت و کیفیت محصولاتون و پیشنهادم برا کسانی که میخوان خرید انجام بدن بدون هیچ شکی خرید کنن چون عالی هست همچی

  6. رنگهای شیمیایی در زمان شستشو رنگ می دهند و در گذر زمان و نور آفتاب رنگشان را از دست می دهند تا به سفیدی خود پشم می رسند.برعکس رنگهای گیاهی دارای ثبات رنگ بالا هستند در زمان شستشو به هیچ عنوان رنگ نمی دهند و درگذر زمان و و در مقابل نور آفتاب رنگها ثابت می باشند.

  7. سلام و روز بخیر
    خسته نباشید
    ممنون بابت مطالب مفید و کاملتون
    سایتتون عالیه
    موفق باشید

  8. نخ پته واقعا تشخیصش راحته که بفهمیم این ایرانی هست یا خارجی‌. من بشخصه یک بار نخ ایرانی گرفتم برای پته ای که قرار بود ببرم سر کلاس توی مدرسه و با معلم هنر کار کنم. داشتم میدوختم که یهو از وسط پاره شد. و خیلی هم دیده میشد که نخ های پته از هم باز می‌شد و انسجام نداشت. خلاصه که کیفیت خارجی ها فکر میکنم توی این مورد بهتر باشه.

    1. سلام خانم ناظری عزیز
      برای پاسخ سوالتان، لطفا فرم مشاوره موجود در سایت را تکمیل نمایید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  9. سلام و وقت بخیر خدمت شما ممنون بخاطر توضیحات جامع و کاملتون فکرمیکنم نخ هایی که بصورت گیاهی تولید میشوند و رنگ آنها هم طبیعی هستش ضرر کمتری داشته باشند سپاس از شما

  10. سلام و عرض ادب خدمت مدیر سایت و مجموعه پته هشت رنگ.
    مطالب سایت خیلی عالی بود.محصولاتتون واقعا با کیفیت هستند

    1. سلام خانم صفی زاده عزیز
      برای پاسخ سوالتان، لطفا فرم مشاوره موجود در سایت را تکمیل نمایید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

      1. سلام
        ممنون بابت سایت خوبتون که به معرفی همچین محصولاتی پرداخته
        واقعا خیلی به من کمک کردن
        فقط من برای کسب یک سری اطلاعات تخصصی تر باید با چه کسی تماس بگیرم؟
        ممنون میشم

    1. سلام خانم صفی زاده عزیز
      برای پاسخ سوالتان، لطفا فرم مشاوره موجود در سایت را تکمیل نمایید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

    1. سلام خانم صفی زاده عزیز
      برای پاسخ سوالتان، لطفا فرم مشاوره موجود در سایت را تکمیل نمایید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  11. سلام . نخ های گیاهی شما از جنس خوب و از لحاظ پر رنگی بودن حرف یک میزنه .و از همه مهم تر که شسته بشه خاصیت بی رنگی از دست نمیده

  12. پته یکی از هنرهای سنتی در استان کرمان هست که من خریدن شیفته ای این هنر دست دوز زنان زحمت کش کرمانی ها شدم .واقعن هر ایرانی در منزل باید داشته باشه

  13. پته در ۸ رنگ متنوع و رنگهای اصیل ایرانی قدیم استفاده شده است که فرهنگ جاویدان ما رو نشان میده

  14. مشکل رفتن رنگ نخ های پارچه همیشه یکی از معضلات بوده هست که در این مقاله کاملا زیبا درباره این مطلب سخن یه عمل اومده, سپاسگذارم

  15. سلام
    وقتتون بخیر
    مجموعه پت هشت رنگ از سایت شما دیدن کردم مطالب جامع و کامل بود مفید در این رابطه اطلاعاتی نداشتم و با مقاله شما به اطلاعاتم افزوده شد با تشکر و ممنون

  16. سلام وقت بخیر نخ هایی گیاهی شما فوق العاده عالی ولی نظیره ومیتونم بگم از لحاظ کیفیت بهترینه

  17. سلام وقت بخیر. همسرم یک بافنده معمولی خانگی هست.وچون همه کارهاش باید باکیفیت باشه اصلا نمی تونه از نخ های شیمیایی استفاده کنه چون بعد از شستوشو رنگش ازبین میره.

  18. سلام من واقعا با خرید نخ مرغوب موافقم شاید کمی گرانتر و یا کمیاب تر باشه ولی اون کسی که کار هنری حالا چه پته دوزی یا قالی بافی یا هنر های این چنینی رو انجام بده شاید بیشتر به حرف من پی برده باشه چون خودم وقتی که داشتم این کارو میکردم نخ کم آوردم و ایراد از من بود که از اول نخ اضافه تر تهیه نکردم و وقتی که خواستم همون شماره نخ رو تهیه کنم نخ مناسب گیرم نیومد و نخ رنگش توی شستشو کم رنگ میشد واقعا هیچ کاری اون موقع نمیشه کرد و همه زحمت آدم به باد میره پیشنهاد میکنم علاوه بر خرید نخ با کیفیت و مرغوب از یه برند معتبر مقدار بیشتری نخ تهیه کنید که وسط کار به هر دلیلی کم نیاد

  19. سلام خیلی عالی هست محصولاتون من که خیلی راضی هستم، خواستم بدونم شما نخ بافت فرشم دارید که با همین کیفیت باشه؟

  20. سلام خیلی عالی هست محصولاتون من که خیلی راضی هستم، ممنون بابت ظحمتات که همجوره کیفیت کالاتونو توضیح دادین من خیلی راضی هستم از خریدم به بقیم توصیه میکنم که خرید کنن.

  21. با سلام و وقت بخیر خدمت شما ، واقعا نخ پته خیلی با خوش رنگ و زیباست. کاش اطلاعات بیشتری می زاشتین.

  22. با سلام و خسته نباشید خدمت شما تولیدکننده عزیز، من قبلا از محصول نخ گیاهی شما خریداری کردم و از محصول رضایت کامل را داشتم🌹🌹🌹
    این محصول از لحاظ رنگ و کیفیت عالی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا