پتهپته بقچه

تولید کننده زیباترین بقچه پته

کاربرد رومیزی( بقچه )در قدیم

رومیزی یا بقچه یکی از وسایل کاربردی و جذابی است که زینت بخش میزهای پذیرایی منازل و دفاتر کار است .

این محصول پته از صنایع دستی جذاب و کاربردی استان کرمان است و همچنین از سوغاتی های ارزشمند شهرهای این استان به ویژه شهر کرمان می باشد .

سایز رومیزی (بقچه ها )در سایز ۱۰۰*۱۰۰ و ۹۰*۹۰ است .

بقچه به رنگ های سفید-قرمز-سورمه ای-آبی فیروزه ای-سبز-ماشی-قهوه ای-شتری-نارنجی است .

طرح های بقچه عبارتند از چهار بته-بازوبندی-قهر و آشتی-قرص و ترنج است .

کرمانیها از بقچه در جهاز عروس استفاده میکردند و لباس های عروس و داماد را در بقچه قرار می دادند و به عنوان هدیه به خانواده های یکدیگر تقدیم می کردند .

بقچه قرمز برای خانواده ی عروس بود و بقچه ی سفید برای خانواده ی داماد بود .

لباس های عروس را در بقچه ی قرمز و لباس های داماد را در بقچه ی سفید قرار می دادند.و خانواده های اشرافی قدیم لباس های خود را در بقچه ی پته قرار داده و به همراه خود به حمام می بردند و یکی از وسایل ضروری حمامشان بود .

و خانواده های قدیمی معمولا هدایای خود را داخل بقچه پته قرار می دادند و به طرف تقدیم می کردند .

اما امروزه کاربرد پته مشابه زمان قدیم نیست و زنان امروزی از پته به عنوان رومیزی و تابلو استفاده می کنند .

به عنوان وسیله ی تزئینی در دکوراسیون منزلشان به کار می برند.و از آن به عنوان کادوی عروسی-کادوی زایمان و سوغات استفاده می کنند.

 

دوخت بقچه پته

رومیزی (بقچه) این روزها طرفداران زیادی دارد در واقع بقچه همان رومیزی مربعی شکل بزرگ با سایز ۱۰۰*۱۰۰ است .

که برای تزئین روی میز یا اپن و یا تابلو استفاده می کنند با خرید بقچه می توانید زیبایی میز مورد نظر و به دنبال آن زیبایی منزل خودتان را چندین برابر کنید .

امروزه رومیزی(بقچه) قسمتی از دکوراسیون مدرن محسوب میشود .

و زیبایی چشم نوازی را به پذیرایی شما می دهد. برای انتخاب رومیزی برای سالن پذیرایی و اتاق باید به وسایلی که در مکان مورد نظر وجود دارند دقت کنید و با توجه به طرح و رنگ وسایل و دیوار ، رنگ و طرح بقچه را انتخاب کنید و باید بقچه ای را انتخاب کرد که به چیدمان خانه بیاید .

رومیزی در طرح ها و جنس های مختلف تولید می شود بنابراین شما می توانید با توجه به ذوق و سلیقه خود و چیدمان خانه تان رومیزی (بقچه) مورد نظر را تهیه کنید امروزه پنهان نمودن تمام سطح میز کار چندان مناسبی نیست .

از طرف دیگر میز بدون رومیزی زیبایی چندانی ندارد. بنابراین خرید رومیزی (بقچه) بدون پنهان نمودن میز مورد نظر باعث زیباتر شدن سطح میز می گردد .

رنگ بندی بقچه سفید معمولا روشن است و سعی می شود از رنگهای روشن در آن به کار رود و در بقچه قرمز بیشتر رنگهای تیره به کار می رود در بقچه سورمه ای رنگهای روشن استفاده می شود .

برای دوخت بقچه به روش سنتی از دو رنگ دوز استفاده می شود .

و به آن ساده دوزی گویند و به دوخت سنتی معروف است و در دوخت امروزی از سه رنگ استفاده می کنند که به آن نگین دوزی یا خالک دوزی گویند .

و دوخت نگین دوزی بقچه را زیباتر و جذاب تر می کنند اما بیشتر مردم کرمان دوخت ساده را می پسندند .

در زمان قدیم زنان در محله ی شهرشان جمع می شدند و بقچه ی پته را برای جهاز دخترانشان می دوختند و زنانی که سریعتر دوخت را انجام می دادند .

زرنگ تر و استاد مورد خطاب قرار می گرفتند. و بقچه پته را آموزش می دادند . برای دوخت بقچه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم نخ لازم است و دوخت پته حدودا یک تا دو ماه طول می کشد و اگر دوخت نگین دوزی باشد این مدت زمان بیشتر خواهد شد .

زنان قدیمی بقچه ی قرمز را بیشتر از بقچه سفید می پسندیدند.بعضی افراد دوست دارند که بقچه را دور دوزی و آستر کشی کنند اما این کار اشتباهی است و به شال آسیب می زند و ارزش او را کم می کند .

در نگهداری بقچه باید کوشا بود و در هنگام استفاده سعی کنید روی آن کاور پلاستیکی انداخته شود تا به شال پته آسیبی وارد نشود .

 

خلاصه

[hwgold-dash bcolor=”#fd7″ align=”right” ]بقچه یک رومیزی چهار گوش به ابعاد ۱۰۰*۱۰۰ می باشد که برای روی میز و اپن و تابلو مورد استفاده ی زنان امروزی قرار می گیرد .اما در زمان قدیم علاوه بر این موارد از بقچه به عنوان هدیه به عروس و داماد و جایی برای گذاشتن لباس عروس و داماد و لباسهای حموم استفاده می کردند . [/hwgold-dash]

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب خدمت شما
    چه جالب و جذاب هستند ،ممنون بابت توضیحات مفیدتون خیلی رنگ بندی و تنوع زیادی دارندو جز بهترین صنایع دستی ها به حساب میاد و واقعا هم کاربردی هست در زمینه با دکوری و حالت تزیینی در منزل
    مدل های متفاوتتون رو چجوری میتونیم ببینیم که انتخاب کنیم ؟ در زمینه با سفارش دادم محصول اگر بتونید اطلاعات کامل بذارید ممنون میشم

  2. سلام و عرض ادب.این مدل بقچه پته ها خیلی نوستالژیک هستن و حس خوب خونه ی مادربزرگ رو القا می کنن. اینکه باز هم بقچه ی پته تولید می شه خبر خوبی واسه ماهایی هست که با این محصول بسیار زیبا خاطره های شیرینی داریم.

  3. سلام، بقچه در قدیم استفاده میشده و الان شما هم اقدام به فروش این محصول زیبا و کاربردی می کنید واقعا زیباو بادوام هستن چگونه باید از طریق سایتتون اقدام به خرید کنم.

  4. سلام درود و عرض ادب و خسته نباشید به شما عزیزان در سایت پته کرمان که تولیدکننده زیباترین بقچه پته ای در ایران هستند من قبلا هم از شما خرید کرده‌اند و خواستم این رضایت در خرید رو با دیگران هم در میان بگذارند ممنون از شما و درود بر شما.

  5. با سلام و روز بخیر خدمت ادمین عزیز
    این رومیزی و بقچه ها چون آثار هنری استان کرمان را به تصویر میکشد بهترین سوغاتی محصوب میشود
    آیا در سایز بندی هم دارند؟؟
    ممنونم از مجموعه ی پته هشت رنگ
    که این آثار ارزشمند را با قیمت مناسب و بدون واسطه در اختیار ما میگذارد

    1. سلام اقای احمدی عزیز
      برای پاسخ سوالتان، لطفا فرم مشاوره موجود در سایت را تکمیل نمایید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  6. عرض ادب و احترام و خسته نباشید دارم خدمت عزیزان در سایت پته کرمانی و ممنونم ازبقچه و پته هایی که در اختیار مصرف کننده در هر کجای ایران قرار میدهد ممنون هستم از سایت خوب و قسمت مشاوره و فروش خوبتان

  7. سلام روز بخیر
    ممنون از اطلاعات کامل تون
    من مطالب سایت رو مطالعه کردم و متوجه شدم فقط یک سوال داشتم
    شما صنایع دستی دیگه ای هم به جز بقچه پته تولید می کنید؟

    1. سلام خانم کامی عزیز
      برای پاسخ سوالتان، لطفا فرم مشاوره موجود در سایت را تکمیل نمایید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  8. رومیزی باید خوشگل باشد باید طرحش عالی باشد
    باید جنسش بادوام و لطیف باشه چون خیلی توچشم است وباید با نگاه کردن به آن آدم لذت ببرد
    حال کند
    کیف کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا