پتهپته دوزی کرمان

دوختهای متفاوت پته

مراحل دوخت پته دوزی

هر چه نخ پته باریک تر باشد و هر چه دوخت پته ریزتر و پر سوزن تر باشد پته زیباتر می شود.

[highlight-red bcolor=”#c600c7″ align=”right” ]دوخت پته به دو صورت ساده دوزی و نگین دوزی است .[/highlight-red]

برای آموزش پته دوزی در مرحله اول ابتدا طرح مورد نظر خود را بر روی کاغذ بکشید بعد با استفاده از سوزن طرح کاغذی را که آماده کرده اید راسوراخ کنید تا بتوانید بدین وسیله طرح را بر روی پارچه منتقل کنید.

کاغذ الگو را بر روی پارچه بگذارید و با استفاده از صابون مخصوص خیاطی طرح مورد نظر را بر روی پارچه کپی نمایید. با استفاده از ماژیک طرح را پر رنگ کنید.

در این مرحله از آموزش پته دوزی باید نوع نخ و رنگ مورد نظر آن را انتخاب کنید که اغلب برای طرح های سنتی و قدیمی پته دوزی از رنگ هایی که زمینه تیره دارند استفاده می شود و اخیرا نیز رنگ های روشن به مجموعه این رنگ ها افزوده شده است.

در مرحله بعدی پته دوزی خط هایی که در قسمت مرز پته قرار دارد را با استفاده از نخی که برای این کار مورد نیاز است خط دوزی کنید.

با این کار طرح به طور کامل نمایان می شود.خط دوزی طرح ها در پته دوزی همانند کوک های گلدوزی با دست است.

 

باید دقت کرد که در روش قدیمی دوخت پته قوانین رنگی مخصوصی برای خط دوزی وجود دارد که باید مورد نظر قرار داد.

به طور مثال اگر قصد دارید بر روی یک شال سفید یا سورمه ای خط دوزی را انجام دهید باید با استفاده از رنگ های خاصی این خطوط دوخته شوند.

در مرحله بعدی آموزش پته دوزی باید به منظور ایجاد نقش ها و گل ها برگ دوزی و سایه زدن با استفاده از نخ انجام پذیرد که در واقع این مرحله از مهم ترین مراحل پته دوزی به شمار می آید. برگ دوزی در اطراف و حاشیه به شکل دوخت زیگزاگ انجام می گیرد و به آن جوانه دوزی یا پتک دوزی نیز گفته می شود.

بعد از اینکه دوخت پته به پایان رسید باید آن را بشویید وبعد پته را نورد یا اتو کرد.

انواع دوخت های پته

دوخت هایی که در پته دوزی انجام می پذیرد از قبیل ،خط دوزی،زیر دوزی یا پتک زدن،رو دوزی یا متن دوزی و برگ زدن یا سایه زدن می باشد.

ما برای زدن پتک دو مدل پتک داریم که عبارتند از پتک مورب و مربع .برای دوخت متن پته از پتک های مورب استفاده می شود و برای دوخت خط های کناری و حاشیه از پتک های مربع استفاده می شود.

روش دوخت پتک مربع به این شکل است که ابتدا باید سوزن را از یک گوشه مربع بیرون آورده و سپس زاویه ای ۹۰ درجه با استفاده از سوزن ایجاد کنید.

بعد با استفاده از بخیه رومانی باید زاویه درخت را یه صورت ثابت قرار دهید و برای تکمیل شدن مربع همین شیوه را در روبروی زاویه مجددا تکرار کنید و به بخیه یا کوک های شویدی به شکل کوتاه و بلند و بخیه های مورب را برگ دوزی گوییم.

 

خلاصه

[hwgold-dash bcolor=”#fd7″ align=”right” ]برای دوخت پته باید مراحل مختلفی را طی کرد.بعد اینکه نقش پته مشخص شد باید پته را دور دوزی یا خط دوزی کرد.بعد زیر دوزی یا پتک در مرحله بعد قرار می گیرد و در مرحله سوم رو دوزی یا متن دوزی و گلدوزی انجام می شود و در مرحله آخر برگ دوزی صورت می پذیرد.در تمام این مراحل برای شال های مختلف باید از رنگهای مختلف استفاده کرد.[/hwgold-dash]

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام اول اینکه سپاس فراوان بابت اموزش مفیدتون. دوم اینکه اینکار و هنر کار هر کسی نیست درست کردنش. ما ترجیح می دهیم که شما با هنر مخصوص خود،این محصولات زیبا رو درست کنید و ما تهیه کنیم و به بهترین نحو از انها استفاده کنیم.

  2. سلام و عرض احترام
    سپاس فراوان بابت تولید محصول متفاوت پته وقرار دادن توضیحات در مورد نحوه تولید در سایت عالی بودموفق باشید

  3. سلام وقت بخیر و عرض خسته نباشید خدمت مجموعه پته هشت رنگ
    چقدر جذاب هستند واقعا خوشم اومد و اینک ممنون مطالب مفیدی رو در زمینه با محصولتون‌ به اشتراک گذاشتید
    من برای دکوری روی میز میخواستم ابعاد بزرگتر هم دارن؟

    1. سلام خانم یافتیان عزیز
      برای پاسخ سوالتان، لطفا فرم مشاوره موجود در سایت را تکمیل نمایید تا مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  4. سلام وقت شما بخیر باشه واقعاً محصولی که دارید به بازار عرضه می کنید یک محصولات دست ساز کاملا هنری است که فقط هنرمندانی مثل شما می توانید آن را طراحی و تولید کنند از شما ممنونم بابت ارائه چنین محصولی با کیفیت و دست ساز که بسیار جنس خوبی هم دارد یا علی

  5. با عرض سلام و وقت بخیر،ممنون از سایت خوبتون که این هنر زیبا رو آموزش میده ،من خیلی استفاده کردم و بسیار مطالب آموزنده و مفیدی بودند،موفق باشید

  6. سلام و وقت بخیر
    مطالب کاملا اموزنده و مفید واقع شد
    پته دوزی از رودوزیهای کرمانه
    یک نوع پارچه ضخیم و پشمیه
    که اکثرا زنان و دختران خانه دار با سوزن و بخیه های نخی رنگین طرح مورد نظرشونو روی زمینه ی ضخیم پشمی میدوزند.و چقدر افتخار امیزه که افرادی مثل شما از این صنایع داخلی حمایت میکنند👏

  7. سلام صبح بخیر پته دوزی ها واقعا قشنگ و زیباست هم ساده دوزی در نوع خودش بی نظیره و هم نگین دوزی حالا من چون هرکسی یع دید نگاهی و یه سلیقه ایی داره و تفاوت سلیقه وجود داره من پته های نگین دار رو بیتشز پسند کردم سپاس تشکر و قدر دانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا