پتهپته دوزی کرمان

سفارش بهترین طرح های جانماز پته

چگونگی دوخت جانماز

جانماز پته در بین جهیزیه دختران کرمانی پیدا می شود و طرفداران زیادی دارد .این نوع پته از کنار هم قرار گرفتن دو یا چند قطعه پارچه پته دوزی شده به دست می آید .

این پته شامل یک سجاده بزرگ با طرح درشت می باشد.و دو جانماز کوچکتر نیز دارد.روی حاشیه جانماز پته کار بیشتری انجام میشود.معمولا جانماز ها سه تکه هستند .

دو یک تکه آن را زیر نماز یا سجاده گویند و دو تکه ی روی آن را جانماز گویند که روی آن مهر و تسبیح قرار می دهند. در کنار پته جانماز معمولا پته جلد قرآن نیز وجود دارد .

این پته نیز دارای ابعادی ۵۰ سانتی متر بوده و به شکل مربع در می آید تا قرآن در بین آن گذاشته شود. نقش هایی که روی پته جلد قرآن است با انواع پته فرق چندان زیادی ندارد. جانماز پته طرحهای مختلفی دارد .

راپج ترین طرح های آن عبارتند از ترمه ای،بته جقه ای،گلدانی،بته، بادامی،چهاربته،سرابندی،درختی و ترنج دار است .

 

وسایل مورد نیاز جانماز پته

برای تهیه جانماز پته باید در ابتدا عریض در ابعاد مورد نیاز بریده شود. پس از آن طرح مورد نظر بر روی عریض درآورده می شود.امروزه پته دوزان از فروشندگان مواد اولیه پارچه عریض آماده و طراحی شده را خریداری می کنند .

پس از آن نوبت به انتخاب رنگ نخ و طراحی نقش می رسد .

هنرمندان پته دوز که اکثراً نیز از زنان و دختران خانه‌دار هستند باکمک سوزن نقوشی ذهنی را که ملهم از پندارها و بینش‌های شخصی شان است، به وسیله بخیه‌های نخی رنگین بر زمینه ی‌پارچه پشمی ضخیمی (عریض) می‌نشانند .

هر چقدر که طرح اصیل تر باشد، رنگ های به کار برده شده تیره تر خواهد بود. چون طرح های پته چندان شلوغ و هندسی نیستند، رنگ های روشن جذابیت زیادی به آن نمی دهند .

تیره بودن رنگ ها موجب می شود .که نقش ها زیباتر و منظم تر به نظر برسند .

ولی در سال های اخیر برای پته دوزی از رنگ های روشن نیز استفاده می شود. عریض جانماز پته پارچه پشمی و دستبافی است که با دستگاههای چوبی بافندگی تولید می شده .

اما امروزه عریض را با دستگاههای برقی تولید می شود .

در گذشته برای جانماز پته از پارچه های بافته صنعتی استفاده می شد .

برای جانماز پته از نوعی نخ پشمی که به وسیله دست یا ماشین ریسیده می شود استفاده می شود. و رنگ های به کار رفته برای این نخ مشکی،نارنجی،لاکی،سبز روشن ،زرد،عنابی،قرمز،سبز تیره،سبز ماشی،آبی تیره می باشد .

با توجه به نوع نقش انتخاب شده و نازکی یا ضخامت نخ میزان ریسی که در پته جانماز به کار می رود، متفاوت خواهد بود .

جانماز پته به رنگ های سفید-قرمز –سورمه ای و سبز وجود دارد ولی جانماز سفید و سبز مشتریان بیشتری دارد .

جانماز پته سبز جذابی که در صفحه آن حضور دارید، هدیه ویژه ای که مخصوصا در اهدای صنایع دستی به سادات عزیز، می تواند چشمگیر تر نیز باشد .

نخ بکار رفته در جانماز پته پشم خالص طبیعی اما رنگ امیزیش رنگ مصنوعی است. رنگ امیزی رنگ طبیعی هم قابل انجام است.بعد از دوخت جانماز آن را برگ می زنند و بعد از برگ زدن آن را شسته و اتو یا نورد می کنند بعد نوبت به آستر کشی و دور دوزی یا یراق کشی می رسد .

اندازه ی سجاده جانماز حدودا ۹۰*۶۰ و جانماز آن دارای یک عدد چهار گوش به سایز ۵۰*۵۰ و یک عدد مستطیل به سایز ۳۰*۵۰ است .که روی چهار گوش اول قرار می گیرد .

 

خلاصه

[hwgold-dash bcolor=”#fd7″ align=”right” ]جانماز پته یکی از پرفروش ترین محصولات پته است.و نقش مهمی در جهزیه دختران کرمانی دارد .و زنان کرمانی از آن به عنوان هدیه به عزیزانشان استفاده می کنند.جانماز سه تکه دارد و شامل سجاده و دو تکه روی جانماز است و و در سه رنگ سفید-سورمه ای-قرمز و سبز در بازار وجود دارد اما جانماز سفید و سبز مشتریان بیشتری دارد . [/hwgold-dash]

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا