پتهپته تابلو

بازار خرید پته تابلو درختی

پته تابلو درختی یکی از انواع پته دوزی است که هنری قدیمی و اصیل از صنایع دستی هم وطنان ما در کرمان است. پته تابلو درختی این روزها به دو شکل سنتی(دستی) و صنعتی(ماشینی) کار می شود. بازار خرید پته تابلو درختی در کرمان بسیار داغ است و کرمانی ها برای این هنر احترام و اعتبار زیادی قائل هستند. اما در دیگر نقاط کشورمان این هنر چندان شناخته شده نیست. گرچه علاقمندان به هنر و صنایع دستی همواره در بسیاری از نقاط کشور به دنبال زنده نگه داشتن این آثار دیدنی هستند.

بازار خرید پته تابلو درختی

نوع متریال بکار رفته در پته

نوع متریال بکار رفته در پته نقش درختی یکی از معروف ترین نقوشی است که در پته دوزی به کار می رود و همان طور که از نام آن پیداست به شکل شاخه هایی از ساق اصلی افشان شده و به برگ و گل ختم می شود. برای کسانی که با پته دوزی آشنا نیستند ممکن است این تصور به وجود بیاید که این هنر، کار ساده ای بوده و زحمت و دقت چندانی نیاز ندارد. با ما همراه باشید تا بدانیم برای پته دوزی باید چه مقدماتی در نظر داشته باشیم.

شالوده و زمینه کار پته دوزی تکه پارچه ای از جنس پشم است که به آن شال پته گفته می شود. با چاپ نقوش پته بر روی آن یا گرته زنی، شال آماده دوخت است. از آن جا که تمام کار باید بر روی این پارچه قرار گیرد، ضروریست از لحاظ کیفی دارای شرایط لازم بوده و مشکلی نداشته باشد. هرچه پته بیشتر سوزن خورده باشد یا به اصطلاح تراکم پته بیشتر باشد، ارزش آن نیز افزایش می یابد.

متریال دیگری که برای پته دوزی نیازمند آن هستیم نخ پته دوزی است که امروزه به اشکال پشمی و پلی استر در بازار موجود است که هر کدام ممکن است به وسیله رنگ های شیمیایی یا گیاهی رنگرزی شده باشد. برای پته دوزی از سوزن های خاصی به نام تپستری یا چنایل استفاده می شود. ابزار دیگری که مورد نیاز است، نخ‌ چین می‌باشد که برای چیدن نخ‌ها به جای قیچی به کار گرفته می‌شود.

فروشندگان ممتاز پته تابلو درختی

فروشندگان ممتاز پته تابلو درختی پته ها در انواع مختلف سفید یا رنگی موجود هستند. برای تولید پته رنگی از شال رنگی استفاده می شود. غالبا پارچه های پته دوزی شده را قاب کرده و از آن به عنوان تابلو استفاده می شود. نمونه های بزرگ تر آن نیز برای رومیزی و آویز یا پرده به کار گرفته می شود.

فروشندگان ممتاز پته تابلو درختی با معرفی هر چه بیشتر این هنر اصیل سعی در احیای صنایع دستی خطه جنوب شرق کشور داشته و با ارائه نمونه های ارزشمند و قابل توجه آن ضمن مزین نمودن خانه های شما در پاسداشت و حفظ فرهنگ کشور نیز می کوشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا