پتهپته کرمان

چگونگی نگهداری پته

روش صحیح نگهداری در صندوقچه

هزینه زیادی که برای تهیه پته وجود دارد پس باید به خوبی آن را نگهداری کرد .

پته از هنرهای دستی نفیسی است که بدلیل الیاف طبیعی ای که دارد .

نگهداری اش آگاهی لازم را می طلبد. الیاف پشمی پته باعث میشود از گزند حشرات موذی مثل بید دور نماند. برای حفظ پته ازین خطر باید در معرض جریان هوای خنک باشد .

حتی پیشنهاد میشود که سالی یکبار پته های قدیمی تان را با حشره کش ها سمپاشی کنید تا از بیدزدگی و خطر حشرات حفظ کنید.خانواده های کرمانی با توجه به اینکه پته را خیلی دوست دارند اما متاسفانه تعداد زیادی از آنها استفاده ی صحیح از پته و چگونگی نگهداری این کالای با ارزش را نمی دانند .

پته اگر به طور صحیح استفاده شود سالهای طولانی میماند و خراب نمی شود .

در نگهداری پته خانواده های کرمانی آنها را در صنوقچه قرار می دهند و لابه لای پته ها را نفتالین یا صابون معطر می گذارند تا از آسیب حشره گیو یا بید محفوظ بماند .

اما در این مورد نکاتی باید رعایت شود اول اینکه پته ها باید کاملا باز و بدون تا کردن روی هم قرار گیرند و صندوقچه پته نباید در جای گرم قرار گیرد و سعی کنید در خنک ترین جای خانه صندوقچه را قرار دهید و سر صندوقچه باید کاملا بسته باشد .تا از ورود حشرات موذی دیگر جلوگیری شود.صابونی را که لابه لای پته ها قرار می دهیم باید معطر و خرد شده باشد .

علاوه بر صابون تنباکو-صابون و نفتالین هم در لا به لای پته ها قرار می دهند .

وقتی که پته ها را داخل صندوقچه می گذارید حتما ماهی یک بار صندوقچه را باز کنید و پته ها را نگاه کنید که آسیبی ندیده باشند .و هر شش ماه یکبار پته ها را از صندوقچه بیرون بیاورید و در معرض نور خورشید به مدت یک روز قرار دهید تا اگر حشره یا بیدی در آن ها بود بر اثر تابش نور خورشید از بین بروند برای نگهداری پته بهتر است از صندوقچه آهنی استفاده شود .

برای استفاده سعی کنید که روی پته ها را( مثلا روی رومیزی) با پلاستیک بپوشانید که لکه نشود..دیرتر کثیف شود .

 

نحوه شستشوی پته

هر چه در نگهداری پته موفق تر باشیم و عمر این صنایع دستی نفیس را بیشتر کنیم .پته ارزش و بهای بیشتری پیدا می کند .

برای شستشوی پته باید ماهیت الیاف پشمی، بافت ظریف و تزئینی بودن پته را مد نظر بگیرید .

برای شستشوی پته بهتره است که پته را به خشکشویی دهید که تجربه شستن این صنایع دستی نفیس را دارند .اما اگر خودتان می خواهید پته را بشورید در شستن پته نباید به فکر سابیدن پته باشید .

پته را باید با آب سرد و مایع هایی شستشو بدون آنزیم شست و قطعا باید با دست و بدون چنگ زدن انجام شود .

پته را برای ۵ دقیقه در ظرف حاوی آب و مایع قرار دهید. سپس چند دقیقه ای در آب بچرخانید و آرام زیر و رو کنید . سپس چندین بار بدون چنگ زدن با آب سرد آب کشی کنید و آنقدر آب از بین دوختها والیاف پته خارج شود، تا آب زلال جاری شود .

برای خارج شدن آب زیاد، پته را در مرحله خشک کن ماشین لباسشویی قرار دهید تا آب پته کاملا خشک شود. در غیر اینصورت نخ های پشمی پته به شال پته و به همدیگر رنگ خواهند داد .

رطوبت کم باقی مانده را با صاف پهن کردن پته در فضای آزاد خشک کنید.گرچه بهتر است روزهای گرم و آفتابی را برای شستن پته انتخاب کنید اما دقت کنید که پته را برای مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید .

اگر پته های با رنگ شالهای مختلف دارید هرگز در یک ظرف و همزمان نشویید چون پخش رنگ بین پته سفید و پته های رنگی قابل اجتناب نیست .

برای اتوکشی پته بهتره که از اتوی بخار استفاده کنید و تا حد امکان از مراکز خشک شویی و اتوکشی استفاده کنید .

اما اگر قصد اتوکشی در منزل را دارید بعد از خشک شدن کامل پته، یک پارچه نم دار سفید روی پته قرار دهید و و اتو بخار را روی این پارچه قرار دهید و با بخار کامل پته را اتو کنید .

 

خلاصه

[hwgold-dash bcolor=”#fd7″ align=”right” ]پته یک صنایع دستی نفیس و گران قیمت است که باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم و سعی کنیم به روشهای صحیح این شال ارزشمند را نگهداری کنیم و در شستشوی آن نیز باید نکات لازم را رعایت کنیم تا آسیبی به پته وارد نشود . [/hwgold-dash]

  • تبلیغات:
  1. آموزش صنایع دستی
  2. كپو بافی صنایع دستی دزفول
  3. فروش عمده کپو | مرکز پخش محصولات کپوبافی شده
  4. خرید اینترنتی کپو | عرضه مدل های مختلف کپو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا