پته کرمان

مرکز خرید پته طرح رومیزی

صنایع دستی ایران یکی از زیانزدترین ترین ها هنرها می باشد و در صورتی که به هنرهای دستی توجه ویژه داشته باشید می توانید از هنر دست بانوان کرمان و از مراکز پخش، هنر پته طرح رومیزی را خریداری نمایید. مراکز خرید پته ها در بازارهای قدیمی مثل بازار تهران، در نمایشگاه های صنایع دستی یا وبسایت ها این هنر دست را بر اساس نوع نخ، طرح دوخت و نوع دوخت قیمت گذاری نموده و به بهترین قیمت به فروش می رسانند.

 

مرکز خرید پته طرح رومیزی

چگونگی تولید پته طرح رومیزی

چگونگی تولید پته طرح رومیزی بیایید در ابتدا نگاهی به واژه پته بیندازیم. پته از ریشه پُت در فرهنگ لغت معین اشاره به پشمی نرم دارد که از بن موی بز می روید و از طریق شانه آن را می گیرند و با آن شال بافند. در واژه نامه دهخدا نیز همین معانی و کاربرد برای بافت شال و کلاه و نمد ذکر شده است. اما در نگاه صنعتی پته به یک پارچه ضخیم پشمی گفته می شود که هنرمندان کرمانی نقش و نگارهای رنگی که عموما تراوشات ذهنی خودشان است را بر روی این پارچه رودوزی می کنند.

به این رودوزی سوزن دوزی نیز گفته می شود و هنرمند نقشی که در ذهن دارد را با بخیه های نخی رنگی بر روی پارچه که عریض نامیده می شود پیاده می کند. پته ها اشکال هندسی مختلفی چون پته مربع، بیضوی، مستطیلی و گرد دارند. طرح های پیاده شده بر روی پته ها منظره ای زیبا از گل و بوته است و طرحهایی چون سرو و ترنج بر روی عریض دوخته می شود.

برای پته دوزی هنرمندان عریض ها را که معمولا دارای طرح می باشند از فروشندگان مواد اولیه پته خریداری می کنند. به طور معمول پته دوزان کرمانی مستقیما به طراح مراجعه نمی کنند. عریض ها پس از بریده شدن به دستان طراح تصویر نگاری می شود و سپس توسط فروشندگان به هنرمندان پته دوز فروخته می شود.

برای طراحی روی پارچه از کاغذ کالک برای طراحی استفاده می شود و سپس طرح بر روی پارچه گرته زنی می شود. این فرایند شامل سوراخ کردن محیط طرح بر روی کاغذ کالک، منطبق کردن طرح و نقشه بر روی پارچه و ترسیم طرح با خاک گچ یا خاک ذغال بر روی پارچه است. در نهایت با قلم و مرکب طرح از طریق نقاط بر روی پارچه نقش می بندد.

در مرحله بعدی همچون تابلو فرش بافی انتخاب نخ و رنگ نخ مطرح می شود. برای حفظ شکل سنتی رنگهای اصیل تیره می باشند ولی امروزه رنگهای روشن نیز به این محصولات دستی وارد شده اند.

در مرحله بعدی پته دوز خطوط اصلی را سوزن زنی می کند که به این مرحله ساق دوزی گفته می شود و طریقه دوخت به صورت خطی است. سپس دوخت برگی و سایه زنی در اطراف گلها انجام می شود. برگ دوزی در حاشیه به طور معمول به صورت زیگزاگی انجام می شود و اصطلاحا به پتک دوزی معروف است.

سوالات متداول درباره پته رومیزی

سوالات متداول درباره پته رومیزی نخ های به کار رفته برای دوخت پته پشمی می باشند و در رنگرزی رنگ آمیزی می شوند. جلوه خاص پته ها به استفاده از رنگهای تیره می باشد که در ارتباط با طرح تناسب خاصی دارند. سوالات زیادی در این زمینه مطرح می باشد که به برخی از آنها می پردازیم.

آیا ظرافت طرح پته های امروی همچون پته های تاریخی برجای مانده از گذشته است؟

آیا نوع دوخت پته نسبت به گذشته تاریخی این صنعت تغییری کرده است؟

آیا رنگها و طرح هایی که در پته دوزی به کار می روند همچون گذشته است و اصالت تاریخی دارد؟

آیا کاربردهای امروزی پته همچون گذشته است؟

آیا کیفیت نخ و مواد اولیه پته همچون گذشته است؟

چه نقش و نگارها و رنگهایی می توانند موجب رونق فروش پته ها در سطح بین المللی شوند و پته ها همانند فرشهای دستبافت دارای ارزش بالا شوند و به قیمت های بالاتر فورخته شوند؟ آیا پر بودن و درشت بودن طرح یا ظرافت طرح در فروش تاثیری دارد؟

دانستنی های جالب درباره پته گرد

دانستنی های جالب درباره پته گرد رنگها همچون قالی های سنتی می باشد که معمولا به رنگ عنابی، قهوه ای، قرمز، نارنجی، آبی، سبز و حتی زرد و سفید می باشد. نمای این صنایع دستی به گونه ای است که می تواند در مکان مورد استفاده فضایی سنتی ایجاد کند و به نوعی نوستالژی می باشد و یادآور روزگاران گذشته است. در جایی که چنین محصولاتی باشند، گویی در یک موزه قدم می زنید و از زیبایی و ارزش تاریخی محصولات موجود در موزه بهرمند می شوید.

پته های گرد معمولا مناسب رومیزی شدن هستند. پته های گرد از صنایع ماشینی با کیفیت تر هستند. مدلهای رومیزی های گرد تنوع زیادی دارد و از ترمه دوزی گرفته تا طرح گل دوزی و چرمی در دوخت آن به کار برده می شود. پته رومیزی گرد بزرگ از محبوب ترین و پرکاربردترین پته ها می باشد.

رنگ قرمز در پته گرد به معنای بیان پویایی، حسن نیت، ظرافت صنایع دستی و اصالت است. رنگ قرمز در صنایع دستی ایرانی قدمتی طولانی دارد و از رنگهای اصیل است که در پته رومیزی گرد فراوان استفاده می شود.

پته های گرد نشان از اصالت تاریخی دارند که در دربارهای شاهنشاهی ایران نیز استفاده می شده است. در سفرنامه شاردن که در زمان صفویه نوشته شده است به استفاده پته در کرمان اشاره شده است و از پته دوزی بر روی لباس شاهان مثل پته نادری که بر روی لباس نادرشاه دوخته شده است نقل قولهایی وجود دارد.

توزیع بی واسطه پته طرح رومیزی

توزیع بی واسطه پته طرح رومیزی پته ها اشکال مختلف و طرح های مختلفی دارند. پته ها به عنوان رومیزی، دوخت بر روی کوسن ها و حتی مانتو و شال نیز کاربرد دارند. از آنجاییکه این محصولات صنایع دستی زنان خانه دار می باشند عموما در نمایشگاه های محلی یا صفحه های مجازی به عنوان مثال در اینستاگرام یا کانال و گروه های تلگرامی و واتس آپ به فروش می رسند. این محصولات نیازمند تبلیغ زیاد هستند تا مردم تمام شهرها با این هنرهای دستی آشنا شوند. پته ها حتی به شکل تابلو نیز به فروش می رسند.

در این روش فروش معمولا هیچ واسطه ای وحود ندارد و قیمت تقریبا بالای این محصولات صرفا به خاطر ارزش هنری و تماما کار دست بودن این محصولات است. پته ها را تقریبا بر روی هر سطح نسبتا ضخیمی می توان اجرا نمود و فقط باید در این کار آموزش دید و حرفه ای شد.

رومیزی پته ترنج معمولا به شکل گرد و مریع به عنوان رومیزی عرضه می شود و در آن از رنگهای قهوه ای، قرمز، آبی و سفید به کار برده می شود تا حدی با اصالت رنگی پته در گذشته فاصله دارد.

پته سینی قلبی نیز بیشتر با هدف رومیزی بودن تولید می شود. طرح آن در وسط شامل چهار هلال قلبی شکل می باشد. همچنین بر روی سینی نیز پته دوزی می شود و به عنوان ظروف سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

رومیزی پته زرد یکی از پته های امروزی است و به دلیل ورود رنگ زرد به آن شکل امروزی دارد. رنگ شاد آن بسیار جذاب است ولی به دلیل داشتن رنگ شاد شبیه پته های قدیمی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا