پته کرمان

مرجع بزرگ خرید پته تابلو درختی در تهران

پته نوعی رودوزی است که سوغات اصیل کرمان است ولی به دلیل زیبایی در استان های دیگر نیز تولید و مورد استفاده قرار میگیرد. پته به رنگ های مختلف و برای مصارف مختلف تولید میشود. یکی از انواع پته ، پته تابلو درختی است که در تهران نیز مرجع بزرگ خرید ان قرار دارد. مرجع بزرگ خرید پته تابلو درختی در تهران

نکات مهم هنگام خرید پته تابلو

نکات مهم هنگام خرید پته تابلو به پارچه ی پته اصطلاحا شال گفته می شود. در زمان انتخاب پته خام نوع جنس شال از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا اگر جنس شال خوب نباشد، زمان دوخت افزایش پیدا میکند، حتی ممکن است شال نخ کش شود و یا آسیب ببیند و در نهایت کیفیت و ارزش کار پایین بیاید.

اگر میخواهید پته دوخته شده خریداری کنید، باید به نکات زیر توجه کنید:

1-پیدا نبودن نقش های چاپ شده روی پته

2-نقش ها و طرح های دوخته شده روی پته به طوری که هر چه یک پته از نقش و نگار های بیش تر و ریز تری برخوردار باشد، از ارزش بالا تری برخوردار است. و همین طور هر چه یک پته از قسمت های خالی کمتری برخوردار باشد، یعنی قسمت های بیش تری از آن دوخته شده باشد، ارزش بیش تری دارد.

3-نوع دوخته شدن پته نیز تاثیر زیادی بر ارزش پته دارد ب طوری که هر چه دوخت یک پته ریز تر و با ظرافت بیش تری صورت گرفته باشد، با ارزش تر است.

4- نوع رنگ نخ پته نیز مهم است اینکه در تولید نخ پته ، از رنگ های شیمیایی استفاده شده است یا رنگ های طبیعی باعث تغییر قیمت و ارزش پته می شود. زیرا نخ تولید شده با رنگ های طبیعی، ظرافت بیش تری دارد و مدت بیش تری این ظرافت را روی شال نگه می دارد.

5- یکی از موارد خرید پته این است که شما دوست دارید دور پته با چه روشی تزیین شود، ریشه بندی حاشیه یکی از روش های تزیین دور شال پته است. البته میتوان حاشیه پته را با ربان و نوار های زیبا تزیین کرد.

6- در خرید پته باید دقت کنید که هیچ گونه زدگی و پارگی روی سطح پته وجود نداشته باشد. تا جلوه بهتری داشته باشد و همچنین در اثر نخ کشیدگی پاره نشود.

اطلاعاتی درباره تولید پته تابلو کرمان

اطلاعاتی درباره تولید پته تابلو کرمان از آنجایی که مهد و اصالت پته از کرمان سرچشمه میگیرد، در این دیار میتوان مدل هال مختلف پته را با رنگ بندی های مختلف به آسانی یافت کرد. برای مثال انواع پته تابلو سفید، جادستمال کاغذی فیروزه ای، رومیزی خام، و حتی پته با رنگ های قرمز و نارنجی نیز یافت میشود.

در تولید پته ابتدا شال پته با جنس خاص و رنگ مورد نظر تولید میشود. سپس طرحی که از قبل طراحی شده است روی شال چاپ میشود. بعد از این مرحله نوبت به دوختن شال پته یا به اصلاح پته زدن میرسد. داولین مرحه برای دوختن پته، دور دوزی کردن است. به دور دوزی کردن، ساقه دوزی نیز میگویند.

انتخاب رنگ نخ با توجه به رنگ شال پته صورت میگیرد. برای مثال برای شال سفید اغلب از رنگ نارنجی استفاده می کنند. بعد از دور دوزی نوبت به پر کردن قسمت های داخلی پته میرسد که به آن متن دوزی یا آبدوزی می گویند. که با روش های مختلف صورت میگیرد.

بعد از متن دوزی، نوبت به سایه زدن و برگ دوزی میرسد که کار را بسیار زیبا تر و با ارزش تر جلوه می دهد. یک نکته ی جالب در مورد رنگ بندی های پته این است که در گذشته رنگ هایی که مورد استفاده قرار میگیرفتند، اغلب تیره بودند ولی امروزه میتوان رنگ ها فانتزی را یافت که بسیار روشن هستند.

صادرات پته تابلو درختی به کشورهای عربی

صادرات پته تابلو درختی به کشورهای عربی از آنجا که ایران با کشور های همسایه و مخصوصا کشور های عربی تعاملات بسیار فرهنگی و سایسی و غیره دارد، در این کشور ها، صنایع دستی ایرانی مخصوصا پته از طرفداران زیادی برخوردار هستند. به همین دلیل صادرات پته ، مخصوصا پته تابلو درختی به این کشور ها انجام میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا