پته کرمان

قیمت استثنایی پته رومیزی سفید

پته یا سوزن دوزی نوعی هنر سنتی و اصیل ایرانی است که قدمت دیرینه دارد. پته رومیزی سفید یکی از صنایع دستی معروف استان کرمان است که قیمت آن بسته به کیفیت و قیمت نخ یا ریس، جنس، اندازه و سایز رومیزی، جنس پته خام، کیفیت پارچه، نوع دوخت، هنر دست تولید کننده و دستمزد وی متفاوت می باشد و نمیتوان نرخ ثابتی برای آن تعیین کرد. استفاده از پشم درجه یک به جای پلی استر، مقدار شال به کار رفته در هر پته، نگینی بودن دوخت و استفاده از نخ و رنگ بیشتر در آن نیز از فاکتورهایی هستند که در ارزش گذاری پته تاثیر بسزایی دارند.

قیمت استثنایی پته رومیزی سفید

فرایند تولید پته رومیزی

فرایند تولید پته رومیزی ابزار لازم ۱.پارچهٔ زیرین که از جنس پشمِ ضخیم است و در اصطلاح پته دوزی به آن «عریض» گفته می شود.

۲.ریس یا نخ های نازک پته دوزی

۳.سوزن

۴.قیچی

۵.انگشتانه

۶.کاغذ و شابلون برای اجرای طرح مورد نظر.

مراحل تولید پته رومیزی
در ابتدا پارچهٔ زیرین یا عریض را در اندازه های دلخواه برش داده و به کمک شابلون طرح های مورد نظر را روی کاغذ رسم کرده، سپس به کمک سوزن، طرح را با سوراخ کاری روی عریض به اجرا در می آورند. در گذشته برای قرار دادن طرح بر روی عریض از گچ روی پارچه های تیره و از زغال برای پارچه های روشن جهت مشخص کردن طرح استفاده می کردند اما امروزه شابلون جای آن ها را گرفته است.

در مرحلهٔ بعد با توجه به سایز رومیزی مورد نظر، مقدار نخ مورد نیاز را تخمین می زنند. معمولا به ازای هر یک متر پته، به چیزی حدود ۴۰۰ گرم نخ احتیاج دارند.

پس از اینکه نخ و رنگ آن تایید شد، کار ساقه دوزی یا به اصطلاح بومیان، خط دوزی آغاز می شود. در این مرحله خط هایی که قبلا بر روی عریض ایجاد شده بود، دوخته می شود.

پس از دوخت خط ها، نوبت به پر کردن درون طرح است؛ به این قسمت از کار، آب دوزی یا پتک دوزی می گویند. پته دوز با ظرافت بسیاری به رنگ آمیزی درون نقش می پردازد.

در مرحله بعد، نوبت متن دوزی یا رودوزی می رسد. در این مرحله با کمک رنگ های تیره همچون سرمه ای، آبی و سبز تیره، زمینه با دوخت گل های پنج پر یا سروهای بلند دوخته و پر می شود.

مهم ترین و دشوار ترین قسمت پته دوزی، برگ دوزی یا سرخس دوزی است. در این مرحله پته دوز با ظرافت خاصی بخیه هایی مورب و کوتاه و بلند در اطراف نقوشی که طراحی کرده، مثل ترنج ها(حوض و استخرهای قدیمی)، گل ها و… ایجاد می کند.

آخرین مرحله از پته دوزی، اتو کردن پته است. پس از اتمام کار دوخت، به این دلیل که سطح کار چروک می شود، پته را به اتو شویی برده و پس از شستشو، آن را اتو می کنند و در نهایت پته رومیزی آماده شده را به بازار برده و در اختیار تقاضا کنندگان قرار می دهند.

شایان ذکر است که شستشوی پته باید اصولی و توسط فردی حاذق صورت گیرد تا به کار آسیبی وارد نشود.

پته رومیزی سفید چه ویژگی هایی دارد؟

پته رومیزی سفید چه ویژگی هایی دارد؟ پته رومیزی سفید از پارچه هایی با الیاف اورجینال و نخ هایی از جنس پشم تولید می شود.

ابعاد این پته متناسب با ابعاد سطحی است که پته روی آن قرار خواهد گرفت.

رنگ عریض و نخ های به کار رفته در پته رومیزی، با توجه به سلیقه شخصی و نوع چیدمان منزل انتخاب می شود.

نقوش پته رومیزی الگو گرفته از طبیعت هستند و ترکیب این نقوش با طرح های اصیل سنتی ایرانی، ظرافت و زیبایی خاصی به وجود می آورد.

رومیزی پته ترنج، یکی از زیباترین هنرهایی است که برگرفته از استخر و حوض های باغات ایران قدیم می باشد.

از دیگر نقوش سنتی ایران که در طراحی پته از آن ها الهام گرفته می شود، میتوان به نقوش بته جقه ای، سروی، پرندگان، گل های اسلیمی، گل های شاه عباسی و… اشاره کرد.

موارد استفاده از پته رومیزی

موارد استفاده از پته رومیزی پته رومیزی همانگونه که از نامش هویداست، روی میزهای مختلف نظیر میز عسلی، جلو مبلی، میز غذاخوری، پاتختی، میزکار، میز خیاطی و یا حتی بر روی قفسه های درون بوفه و اپن آشپزخانه قرار می گیرد.

در خانه هایی که با دکوراسیون سنتی چیده شده اند، پته جلوه زیبایی به چیدمان می بخشد.

پته های رومیزی متناسب با انواع مختلف میز، در سایزها، متراژها و اشکال هندسی مختلفی به صورت ست چند تکه تولید و روانه بازار می گردند.

از پته رومیزی عسلی گرد برای میزهای کوچک عسلی، از پته های بزرگ و مربعی یا مستطیلی شکل برای جلو مبلی ها و از رانرها(رومیزی هایی با طول زیاد و عرض کم) برای میزهای غذاخوری میتوان استفاده کرد.

پته های رومیزی علاوه بر موارد فوق، بر روی تکیه گاه پشتی ها، مبل ها و مخده ها نیز قابل استفاده هستند و حتی در مواردی برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، بر روی انواع سطوح به کار برده می شوند.

در گذشته از پته رومیزی بعنوان سفره عقد استفاده می کردند و حتی بقچه حمام عروس و داماد هم منقش به پته دوزی بود؛ از این رو به این نوع پته، پته عروس گفته میشد.

از دیگر موارد استفاده از پته رومیزی میتوان به بالش اشاره کرد. بالش های پته دوزی شده در مدل های مختلفی همچون کوسن، مربعی، لوله ای و… وجود دارند. این بالش ها، اغلب جنبه دکور دارند و معمولا در خانه هایی با چیدمان سنتی، پته بالش لوله ای در کنار پشتی ها و سرویس شاه نشین بیشتر به چشم می خورد.

فروشگاه انواع پته رومیزی سفید

فروشگاه انواع پته رومیزی سفید تولیدکنندگان پته رومیزی سفید که اغلب زنان و دختران کرمانی هستند، پته سفید درجه یک را به بازار برده و مطابق با ارزش آن، با خریدار معامله کرده و دستمزد خود را دریافت می کنند.

بازارهای عرضه کننده یا مراکز پخش، پس از خرید پته ها از تولید کننده، سود خود را از آن محاسبه و سپس به جای جای کشور بصورت تک یا عمده توزیع کرده و به فروش می رسانند.

مراکز پخش هم به صورت حضوری و هم اینترنتی و با استفاده از درگاه های فروش آنلاین، به فروش محصولات خود می پردازند.علاقمندان به این نوع آثار هنری، می توانند با مراجعه به بازار های سنتی و یا جستجو در وب سایت ها، پته دلخواه خود را انتخاب و خریداری کنند.

مجموعه پته کرمان، مرکز تولید رومیزی سفید پته دوزی شده است که در راستای افزایش تولید محصولات باکیفیت داخلی فعالیت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا