پته کرمان

قیمت استثنائی پته بقچه قرمز

از سوغاتی های ارزشمند و از صنایع دستی و کاربردی استان کرمان پته است که در آن نگاره های زیبا آمیخته با احساس بر روی پارچه ی از جنس پشم گوسفند به نام عریض بخیه زده می شود و در استان کرمان لباس عروس و داماد را در پته قرار می دهند وهمچنین به عنوان جهاز به خانه ی داماد می فرستند با مراجعه به فروشگاه های آنلاین صنایع دستی می توان از قیمت پته بقچه قرمز، پته رومیزی بیضی سفید و غیره مطلع شد.

قیمت استثنائی پته بقچه قرمز

تنوع بالا در طرح و رنگ پته بقچه

تنوع بالا در طرح و رنگ پته بقچه پر قدرت ترین زبان ارتباطی بی مردم نقش و تصویر می باشد که از دیرباز اهالی کرمان بر روی پته بقچه در طرح ها و رنگ های گوناگونی می دوختند و در آنها رنگ های نارنجی، قرمز، سفید، فیروزه ای، آبی، سرمه ای، شتری، ماشی و قهوه ای بکار می رود.

نقش ها و طرح های پته به چهر گروه اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از نقوش پرندگان، نقوش هندسی و انتزاعی، نقوش گیاهی و نقوش کتیبه ای. در زیر هر یک را به اختصار توضیح می دهیم.

نقش پرندگان بر روی پته شامل پرندگانی از جمله طاووس، طوطی و بلبل است که در کنار گل ها، بر روی درخت زندگی و یا در دو طرف آن در حاشیه پته یا در زمینه آن دوخته می شود همچنن نقش سایر حیوانات نیز در این دسته گنجانده می شود.

طرح های هندسی و انتزاعی به طرح های با زوبندی و ترنج گفته می شود که بازو بندی نماد پهلوانی، معرفت و جوانمردی است و به صورت دو بازو در دو طرف حاشیه به صورت لوزی های ظریف و ساده کار می شود، ترنج که نماد خانه باغ های قدیمی است و گاهی اوقات یادآور حوض های در این خانه ها می باشد در مرکز پته دوزی به صورت دایره مورد استفاده قرار می گیرد.

نقوش کتیبه ای ریشه در آئین مهر داشته و به صورت نقش محراب است که نماد پرستش و نیایش بوده و در اغلب موارد با طرح درخت زندگی نیز همراه هستند؛ بیشترین نقش ها مربوط به نقش گیاهی است که هنرمندان کرمانی با شور و اشتیاق برگرفته از طبیعت و گل و گیاه همانطور که در قالی کرمان مشهود است بر روی پته نیز کار می کنند.

از جمله نقش های گیاهی می توان به نقش بته بادامی همان سرو خمیده شبیه بادام را نام برد، در حاشیه پته دو بته،پشت به هم قرار می گیرند که به آن نقش پته قهر و آشتی گفته می شود همچنین در ردیف های موازی در حاشیه پته طرح گلدانی است که به شاخه های گل مزین شده و به طرح گل و گلدان معروف است.

علاوه بر اینها نقش درختی که نقشی از یک درخت کامل است و به درخت زندگی مشهور است از ساقه شروع شده و به برگ های سبز و زیبایی ختم می شود و در آن طرح های همانند حیوانات، پرندگان، گل و گلدان کار می شود فضا های خالی بین شاخ و برگ درخت با گل های رنگی زیبایی پر می شود.

بته مادر و بچه که در دو بته کوچک و بزرگ دوخته می گردد که اغلب بته کوچک در کنار بته بزرگ قرار می گیرد و به چهار صورت در پته بخیه زده می شود که عبارتند از: بته نفوذی که بته کوچک (بچه) قسمتی از آن داخل بته بزرگ (مادر) قرار می گیرد.

بته مادر بر روی چهار بته دو به دو به یک اندازه مساوی هستند قرار می گیرد، نوع دیگر در دو طرف بته بزرگ دو بته کوچک که کاملا شبیه هم هستند قرار گرفته و بته مادر و بچه اغلب به صورت بزرگ در مرکز پته دوخته می شوند و چهارمین نوع بته دوقلو هستند که بته بزرگ و دو بته کوچک می باشد.

برای نگهداری پته در منزل چنانچه از آن زیاد استفاده نمی کنید بهتر است آن را در مکان های که تهویه هوای مناسب دارند؛ قرار دهید یا در صورت امکان آنها را قاب کرده و بر روی دیوار در اتاق نشیمن نصب کنید که باعث افزایش زیبایی دکوراسیون منزل و دفتر کار شما خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت پته دوزی

عوامل موثر بر قیمت پته دوزی پته بقچه کرمان همانند پته بقچه سرمه ای، پته نگین دوزی بته جقه، پته بقچه ی قرمز و غیره دارای تنوع بالایی از رنگ ها، طرح ها هستند، با توجه نوع کاربردی که از پته انتظار می رود و اغلب به عنوان سجاده، جای قرآن، جای مهر و تسبیح، جای جواهرات و زینت ها، رومیزی، قاب و غیره قیمت های متفاوتی نیز دارند.

از جمله عوامل موثر بر قیمت پته دوزی عبارتند از نوع نخی که در آها استفاده می شود، نوع طرح، نوع کوک زدن ها به نحوی که هر چه پته دارای کوک بیشتری باشد یعنی بیشتر سوزن خورده و از ارزش بالاتری برخوردار است علاوه بر اینها هر چه طرح روی پته شلوغ تر باشد قیمت آن نیز بالاتر می رود.

روش های تشخیص بهترین سرویس پته

روش های تشخیص بهترین سرویس پته در بازار پته های متنوعی وجود دارد که در گذشته تنها الیاف بکار رفته در تهیه پته پشم بوده اما امروز از الیاف های پلی استری نیز استفاده می شود که برخی افراد سود جو با ترکیب مواد کم ارزش تر بجای مواد مرغوب اقدام به تولید پته نموده اند هرچند ممکن است دارای زیبایی پته باشند اما از نظر مرغوبیت در سطح پایین تری قرار دارند.

از جمله نکاتی که در هنگام سرویس های پته می توان آنها را مد نظر قرار داد عبارتند از: از مراکز تولید معتبر پته را خریداری نمائید، پته‌هایی که پشت آن ظاهر مرتبی داشته و گره‌ های آن نامنظم نباشد را انتخاب کنید، پته‌ هایی با ریس‌ های که به صورت طبیعی رنگ شده‌ اند را انتخاب نمائید همچنین پته‌های با شال پشمی خالص مرغوبیت بالاتری نسبت پته های پلاستیکی دارند.

مرکز عرضه پته بقچه قرمز

مرکز عرضه پته بقچه قرمز هنرمندان و بازرگانان کرمانی با راه اندازی فروشگاه های آنلاین صنایع دستی از جمله پته دوزی و فروش آن اقدام به عرضه ی این محصول ارزشمند و زیبا کرده اند که طرفداران زیادی در سراسر کشور و حتی کشور های منطقه نیز دارد مشتریان با مراجعه به این سایت در مورد پته بادامی، پته بقچه قرمز و غیره اطلاعات لازم را بدست می آورند.

پس از انتخاب نوع محصول مورد نیاز خود براساس طرح، رنگ، قیمت، مرغوبیت، اندازه و نوع نخ بکار رفته ثبت سفارش کرده و در کمترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا