پته کرمان

فروش ویژه رومیزی پته دوزی کرمان

رومیزی پته دوزی کرمان با طرح های زیبا و متنوع یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین انواع صنایع دستی این استان هنر خیز می باشد. پته دوزی نوعی سوزن دوزی است که هنرمندان طرح های انتزاعی را از طریق الیافی رنگی از جنس پشم بر روی زمینه ای روشن پیاده می کنند و یکی از صنایع دستی ارزشمند کشورمان محسوب می شود. در سال های اخیرا هنرمندان ایران زمین با طراحی نقوشی متنوع و با رنگ های گوناگون توجه بسیاری از هنردوستان را به این صنعت جلب نمودند.

فروش ویژه رومیزی پته دوزی کرمان

3 ویژگی مهم رومیزی پته دوزی

3 ویژگی مهم رومیزی پته دوزی

  • پته کرمان درست مانند قالی کرمان بوده و طی گذر زمان، ارزش و زیبایی بیشتری پیدا می کند.
  • هر چه بافت یک پته متراکم‌تر باشد و به اصطلاح سوزن بیشتری خورده باشد آن پته، پرکار تر بوده و مسلما از قیمت بالاتری برخوردار است.
  • پته به نور خورشید حساس بوده و بنابراین بهتر است از نور مستقیم خورشید دور بماند همچنین تا حد امکان بهتر است از شست و شوی آن خودداری شود و در صورت شست و شو با صابون ملایم و بدون سابیدن و چنگ زدن با دست شسته شود.
    پته دوزی یکی از صنایع دستی است که منشا آن به استان کرمان برمی گردد و خوشبختانه مهر اصالت یونسکو را دریافت نموده است که نشان دهنده کیفیت و مرغوبیت بالای این محصول می باشد.
    تهیه یک پته دستی زمان بر می باشد و در صورتی که پته‌دوز حرفه ای باشد سه ماه و در صورتی که مبتدی بوده و یا خیلی روند کار سریع نباشد تا شش ماه نیز طول می کشد و به همین دلیل پته های دست دوز قیمت بالایی دارند.
    پته در زندگی مردم کرمانی نقش بسیار پر رنگی ایفا می کند و به عنوان زیر لیوانی، جلد قرآن، کوسن، جانماز، شکلات خوری در رنگ های مختلف مانند پته رومیزی فیروزه ای، پته سفره عقد و هفت سین به رنگ سبز و برای مراسم سوگواری و عزا به رنگ مشکی استفاده می شود.

طرح های متنوع رومیزی پته کرمان

طرح های متنوع رومیزی پته کرمان

پته دوزی یکی از شاخه های سوزن دوزی می باشد و در تزیینات لباس های زنانه، مردانه و لوازم منزل به کار می رود و به طور کلی در دوخت یک پته از هشت رنگ نخ و هشت مدل طرح استفاده می شود.
به طور کلی در هنر پته دوزی اصیل از رنگ های عنابی، لاکی، مشکی، سرمه ای، سبز تیره، قرمز روشن و سبز روشن و نارنجی استفاده می شود که البته امروزه رنگ فیروزه ای، زرد و دیگر رنگ‌ها نیز به این رنگ های سنتی و قدیمی اضافه شده‌اند و زیبایی و تنوع پته‌ها را چند برابر کرده‌اند.
برای پته دوزی هشت طرح مختلف و اصلی وجود دارد که طرح های بته جقه، درخت زندگی، قهر و آشتی، محراب، بازوبندی، ترنج (شمسه)، سروی طاووسی و بته مادر و بچه معروف‌ترین آنها می باشد.
لازم به ذکر است تمام طرح های ذکر شده در تهیه رومیزی استفاده نمی شود و تنها نقش های ترکیبی بازوبندی، محراب و ترنج در بافت آنها استفاده می شود. یکی از جذاب ترین انواع رومیزی پته رومیزی گرد قرمز می باشد که با رنگ جذاب و آتشین خود نگاه های هنردوستان را به خود خیره می کند.
رنگ قرمز رومیزی از در هم تنیده شدن نخ های لاکی، قرمز روشن، عنابی به دست می آید و نقوش ظریفی از رنگ های سرمه ای، فیروزه ای، سبز روشن و تیره و نارنجی بر ظرافت و محبوبیت این صنایع دستی می افزاید.

راهنمای خرید رومیزی پته دوزی

راهنمای خرید رومیزی پته دوزی

همان طور که مستحضر هستید موفقیت در یک خرید تنها زمانی به دست می آید که شما با اطلاعات کافی و درست اقدام به خرید نمایید خصوصا در مواردی مانند صنایع دستی و محصولات طبیعی نظیر پته، چرم و قالی که امکان تقلب و اصیل نبودن محصول بسیار زیاد است. پته اصل بافته شدن پشم بز و سپس رنگ آمیزی آنها به رنگ های گیاهی و طبیعی به دست می آید اما امروزه بسیاری از تولیدکنندگان از الیاف مصنوعی و رنگ های شیمیایی در بافت پته استفاده می کنند که کیفیت و طبیعتا قیمت محصول به شدت کاهش می یابد.
از آنجا که در گذشته عمده رنگ‌ها به صورت طبیعی و از گیاهانی نظیر روناس، اسفناج، انار و گردو به دست می آمد تنوع رنگ پته های تولید شده در زمان های قدیم با امروز قابل قیاس نیست و بخشی از رنگ های پته های امروزی شیمیایی می باشند.
همان طور که عنوان شد رگ و پی اصلی یک پته از پشم می باشد و بافت آن خشن و درشت می باشد با این حال برخی هنرمندان قهار و حرفه ای پته دوز، قادر هستند نقوش بسیار ظریفی با الیاف پشمی بر روی شال (زمینه اصلی کار) ایجاد کنند که بر قیمت و ارزش پته می افزاید.
نکته دیگر که در هنگام خرید پته باید به آن دقت نمایید میزان پر بودن یا تراکم بافت در یک پته است، همان طور که در سوزن دوزی و ملیله دوزی های البسه مجلسی هر چه تعداد ملیله‌ها افزایش یابد بر ارزش کار نیز افزوده می شود در پته نیز همین طور است و دیده نشدن شال یا زمینه اصلی از مزایای یک پته درجه یک و عالی محسوب می شود.
پته سینی قرمز و سفید با رنگ های متنوع دور قاب نیز یکی دیگر از انواع صنایع دستی و محصولات سنتی می باشد که در طرح های مختلف می تواند به صورت قاب شده زینت بخش منزل شما باشد.

مراکز پخش رومیزی پته دوزی کرمان

مراکز پخش رومیزی پته دوزی کرمان

در سال های نه چندان دور اصلی ترین مرکز پخش رومیزی پته دوزی کرمان استان کرمان بود اما با تلاش های مرحومه دکتر پروین عباس شیرازی و گسترش این هنر و تربیت حدود 3000 شاگرد حرفه ای این هنر به استان های دیگر نیز انتقال یافته است.
در حال حاضر در شهرهای همدان، رفسنجان، سیرجان، اراک و تهران نیز آموزشگاه‌هایی وجود دارد که این هنر را به علاقه‌مندان آموزش می دهند و طبیعی است که در این شهرها نیز تولید پته صورت می گیرد.
چنانچه شما خواهان خرید پته اصیل کرمانی هستید نیازی به مراجعه حضوری به این منطقه ندارید بلکه کافی است با گوشی و یا هر ابزاری که قابلیت وصل شدن به اینترنت را دارد عنوان «پته دوزی کرمان» را جست و جو کنید با خیل عظیمی از انواع پته های زیبا و رنگارنگ مواجه شوید.
حالا که با راهنمای خرید پته دوزی و مراکز پخش رومیزی پته دوزی آشنا شده‌اید متناسب با بودجه و سلیقه خود می توانید پته‌ها را بررسی کرده و هر کدام را که مایل باشید با تخفیف های ویژه و قیمت های باورنکردنی از تولیدکنندگان اصلی به صورت مستقیم و بدون واسطه خرید نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا