پته کرمان

فروش بدون واسطه پشتی پته شیراز

پته دوری یکی از صنایعی دستی ایران است که بسیار مشهور است، پته دوزی را می توان نوعی سوزن دوزی دانست که ظرافت و نقوش زیبایی دارد. یکی از محصولات پته، پشتی پته شیراز است که زیبایی بی نظیری دارد. فروش پشتی شیراز به صورت مستقیم و بدون واسطه از تولید کننده اصلی امکان پذیر است. بیشتر کارگاههای پته دوری به صورت خانگی دایر است و پس از بافته شده روانه بازار می گردد.

فروش بدون واسطه پشتی پته شیراز

هماهنگی رنگ های بکار رفته در پته

هماهنگی رنگ های بکار رفته در پته

در این مقاله میخواهیم در مورد هماهنگی رنگ های بکار رفته در پته صحبت کنیم. رنگ بندی پته به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی لازم است که بگویم متاسفانه رنگ های پته دست خوش سلیقه های فردی قرار گرفته است. که همین امر باعث شده پته دوزی از مسیر سنتی خود خارج شود. رنگ های به کار رفته در پته دوزی بر حسب آثار که از زمان قدیم به جا مانده است مشخص می شود.

رنگی در پته دوزی مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس طرح و کاربردی که دارد انتخاب می شود. همچنین در مراسمات مختلف مذهبی( بیشتر از رنگ سبز یا مشکی استفاده می شود.) و اعیاد نیز متفاوت است. در طرح های همچون سلسله رنگ زمینه بیشتر سبز تیره، سرمه ای ، قرمز می باشد. در طرح محراب بیشتر از رنگ لاکی، سرمه ای، سبز استفاده می شود.

امروزه رنگ های سنتی که در پته دوزی مورد استفاده قرار می گیرد به دو نوع فرعی و اصلی تقسیم می شود. رنگ های اصلی عبارتند از: آبی روشن و آبی تیره، مشکی، سورمه ای، قرمز، عنابی، سفید و زرد (یا نارنجی)می باشد. زنگ های فرعی عبارتند از: بنفش روشن و بنفش تیره، صورتی یواش، شتری و نارنجی روشن را می توان نام برد.

متاسفانه در رنگ آمیزی سنتی به خاطر محدود بودن مواد رنگرزی با مشکل کم بودن رنگ روبرو است و همین امر باعث بالا رفتن رنگ های فانتزی در این حوضه شده است.

انواع طرح های پته اصیل کرمان

انواع طرح های پته اصیل کرمان

پته دوزی اصیل در چند استان کشور در حال انجام است. یکی از این استانها کرمان است که دارای نقوش و طرح های بسیار زیبایی است‌. هر طرح و نقشه پته گویایی فرهنگ و هنر آن کشور است. طرح های پته اصیل کرمانی در چهار گروه قرار می گیرند که عبارتند از:

  • نقوش گیاهی: در پته دوزی کرمان بیشتر نقش گل و بوته، درختان نمایان است که گواه از نوع گل آرایی خانه های سنتی کرمان است. در پته دوزی استفاده از طرح های این چنینی بسیار رواج دارد. طرح گل و گلدان در حاشیه های پته کاربرد فروان دارد و زیبایی خاصی به پته می دهد. همچنین در حاشیه از طرح های قهر آشتی ( دو بته پشت به هم)نیز استفاده می شود.
  • نقش های هندسی : در پته دوزی از اشکال هندسی مانند. دایره و لوزی بسیار دیده می شود همچنین نقش های انتزاعی مثل ترنج نیز به کرات در آن دیده می شود.
  • نقوش کتیبه ای: نقش محراب یکی از نقوش کتیبه ای است که مورد استفاده قرار می گیرد و طی تحقیقاتی که صورت گرفته ریشه‌ در آئین و رسوم (دین) ما را دارد.
  • نقش پرندگان: در پته دوزی حیواناتی همچون بلبل، طوطی و طاووس بیشتر در وسط پته به کار می روند. طرح پرندگان اغلب در کنار درختان یا گل ها نمایان می‌شود.

در دهه های اخیر طرح های غیر از طرح های اصیل وارد این هنر ارزشمند شده که ناشی از ورود مهاجران(زنان و دختران افغان) و اشتغال آنها در این هنر بومی ایران شده است.

عامل اصلی در تعیین کیفیت سرویس پته

عامل اصلی در تعیین کیفیت سرویس پته

پته دوزی یکی از هنر های اصیل ایرانی است که اگر به آن جانی دوباره نبخشیم برای همیشه به دل تاریخ می رود. زنان خانه دارو دختران به وسیله سوزن نقش های ذهنی از گل و ترنج و بوته حقه در سر می پروراندند را کوک می زنند و چون با عشق می دوزند دل هر بیننده ای را می‌برند.

عوامل مختلفی در تعیین کیفیت پته موثر است:

  • با کیفیت ترین نوع پته، پته ای است که برای تهیه آن از پشم استفاده کنند، در گذشته ها برای تولید این محصول از پشم گوسفند استفاده می شده است ولی امروزه از ترکیبی از پلی استر و پشم را به کار می برند که باعث پایین آمدن کیفیت نهایی محصول می شود.
  • دومین عاملی که در کیفیت پته دخیل است نوع رنگ است هرچه رنگ آمیزی پشم به وسیله رنگ های طبیعی باشد پته ما زیباتر و رنگ های زنده تری را دارد، که متاسفانه به علت محدود بودن رنگ های طبیعی استفاده از رنگ های شیمیایی بسیار زیاد شده است و همین امر موجب پایین آمدن کیفیت نهایی محصول می شود.
  • پشت پته باید ظاهر مرتب و تمیزی داشته باشد ، وجود گرهای نامنظم نشان از دقت و زمان کافی برای خلق این اثر هنر را نداشته است.
  • استفاده از طرح های اصیل ایرانی نیز تا حد زیادی می تواند در کیفیت و جلب توجه آن از نظر خریدار مهم باشد.

پته دوزی در بسیار از کار ها مورد استفاده قرار می گیرد مانند سجاده، پشتی کناره پته، پشتی پته سورمه ای، بقچه پته هشت رنگ، رومیزی، جلد قرآن و …

پخش عمده پشتی پته شیراز

پخش عمده پشتی پته شیراز

شهر های هم چون کرمان، شیراز، اصفهان، تهران دارای نمایندگی های فروش پته در ایران هستند. خرید پشتی سه گوش به چند روش میسر است. خرید حضوری و مستقیم از کارگاههای که این هنر ارزشمند را تولید و روانه بازار می کنند. در این نوع خرید به راحتی و با خیال راحت می توان محصول مورد نظر را بررسی کرد و سپس به خرید آن اقدام نمود، در این نوع خرید برای اطمینان از کیفیت پته، خرید از مراکزی است که چندین سال است در این حرفه فعالیت دارند زیرا به خاطر فروش پته نامرغوب اعتبار خود را خدشه دار نمی کنند. همچنین خرید از فروشگاه‌های مجازی نیز این محصول را در کمترین زمان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد چ فقط به شرط آنکه دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد و کارهای خود را ضمانت کند میتواند بهترین نوع خرید باشد.

قیمت این محصولات به سبب نوسانات بازار داخلی متغیری است. لازم است این نکته را یاد آور شوم که محصولات پلی استر نسبت به محصولاتی که با پشم طبیعی تهیه می شوند قیمت پایین تری دارد ولی متاسفانه افراد سود جو به خاطر سخت بودن شرایط تشخیص آن را به عنوان پته اصلی به فروش می رسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا