پتهپته دوزی کرمانپته کرمانپته کرمان درجه یکتابلو پته زرد

رنگ آمیزی پته

معروفترین پته ایران

نوع دوخت و رنگ آمیزی پته تاثیر به سزایی در قیمت و ارزش آن دارد.برای رنگ آمیزی پته باید دقت کرد تا رنگ ها با هم همخوانی داشته با شند تا جلوه زیبایی بر روی پته نقش ببندند.

برای دوخت پته از هشت رنگ اصلی استفاده می کنند که عبارتند از زرد-مشکی-سفید-قرمز-لاکی-سورمه ای-آبی ماستی-سبز.ولی بعضی ازز دوزندگان از رنگهای فانتزی هم مثل صورتی-بنفش-نارنجی-قرمز کم رنگ-سبز کمرنگ، برای دوخت ته علاوه بر آن هشت رنگ به کار می برند.

هر چه پته خوش نقش تر-حوش رنگ تر و ظریف تر باشد علاوه براینکه ارزش آن بالاتر می رود .حس آرامش بیشتری به دوزنده و خریدار آن می دهد.

دوخت پته هر چه ریزتر و پر دوز تر(سوزن زیادی) بخورد زیباتر است یکی از معروفترین ، پرکاربرترین ، زیبا ترین و با ارزش ترین پته ایران پته روپوش مقبره شاه نعمت الله ولی ماهان است.

این پته در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی دوخته شد.

این پته نتیجه دو سال کار مداوم ۱۶ زن پته دوز کرمانی بوده است. ۱۶ زنی که به احتمال زیاد تنها خاطره ای از ان ها باقی مانده است. این پته طول ۳۵۵ سانتی متر و عرض ۲۱۰ سانتی متر دارد.

 

رنگ آمیزی انواع پته

برای رنگ آمیز پته سفید خط دوزی آن به رنگ زرد است.

پتک های دراز آن به رنگ های قرمز و لاکی است-پتک های مربع آن معمولا به رنگ زرد-سفید- آبی ماستی ومشکی است.

برای رو دوزی یا متن پته از رنگهای سبز-سورمه ای-آبی ماستی و یشمی استفاده می کنند-برای رنگ آمیزی درخت در پته سفید از رنگ لاکی و سبز و برای رنگ آمیزی گلهای پته از رنگ های مختلف روشن که اصولا قرمز و آبی ماستی است استفاده می کنند و برای برگ پته سفید از رنگهای مشکی و لاکی استفاده می کنند.

در رنگ امیزی پته قرمزخط دوزی یا ساقه دوزی آن از نخ مشکی و زرد و سفید استفاده می شود.

برای پتک دراز آن یا زیر دوزی آن از رنگ لاکی استفاده می کنندو پتک های مربعی آن به رنگ زرد،آبی ماستی و سفید است.برای رو دوزی پته قرمز از رنگ های سورمه ای و سبز پررنگ استفاده می کنند- و برای رنگ آمیزی گل های آن اصولا از رنگهای روشن استفاده می کنند.

و برگ آن اصولا با رنگهای زرد و سفید و سبز کم رنگ رنگ آمیزی می شود.برای رنگ آمیزی پته سورمه ای برای خط دوزی از نخ زرد و سفید استفاده می کنند و برای پتک دراز از رنگ قرمز و لاکی استفاده می کنند.

و برای پتک مربعی از رنگهای زرد و سفید و برای رو دوزی از رنگهای سبز و آبی و سورمه ای و برای برگ از رنگهای زرد و سفید سبز کمرنگ استفاده می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا