پتهپته کرمان

خلاقیت و خرد ورزی دلیل ماندگاری و تنوع نقش های بته جقه در پته کرمان

خلاقیت و خرد ورزی طراحان کرمانی

 

بدون شک ماندگاری و تنوع نقش های بته جقه در کرمان محصول اندیشه و خلاقیت پدید آورنده آن است.

بته در کرمان به گونه های مختلف وجود دارد طراح کرمانی با خرد ورزی و خلاقیت خود بته بادامی-بته شاخ گوزنی-پته مادر –بته جقه برگی-بته تاکی-بته قباد خانی-بته قهر و آشتی دختر-بته گل فرنگ-بته شکسته را به وجود آورده است.

در این تنوع اصولی از قبیل تعادل و توازون ،ریتم و وحدت شکل توسط هنرمندان پی ریزی و در طراحی و نقش پردازی رعایت می شد و در آخرزیبایی را به بار می آورد.با توجه به دست ساخته های هنرمندان از قبیل قالی -شال-پته و مس نشان می دهد که هنرمند طراح در عین پایبندی به طبیعت اولیه بته جقه طالب تغییر و نوع آوری آن بوده است.

اصل زیبایی ارزش و کشش آثار هنری را دو چندان می کند در بررسی نگاره بته جقه در آثار هنری کرمان رعایت سه اصل زیبایی شناختی ملموس است.

 

تعادل و توازن آثار هنری باعث ایجاد آرامش

 

تعادل موجود در آثار، حسی از آرامش را به وجود می‌آورد که در پی آن احساس رهایی ایجاد می‌شود.

تکرار منظم نگاره بته جقه نیز باعث ایجاد رابطه ای ‌هارمونیک میان اجزا و عناصر شده و حس حرکت را به وجود می‌آورد. وحدت شکل ساختار بصری دست ساخته‌ها را از بی ثباتی و تزلزل حفظ می‌کند.

برای مسلمان هنرمند توحیدی وحدت در راس همه مسائل است و می خواهد آن را در اثر هنری خویش متجلی سازد.پس مسئله وحدت را جزء اصول اساسی هنر خویش قرار می دهد. در کنار تمامی‌ موارد بالا استقبال مخاطبین و سفارش دهنده گان را نیز نباید از نظر دور دانست.

شهرتی که دست ساخته‌های کرمان با نگاره بته جقه در سراسر دنیا از آن برخوردار بوده خود باعث خلاقیت و خرد ورزی هنرمندان در آفرینش آثاری در حد اعجاز شده است .

تنوع طرحهای بته جقه در هنرهای منطقه کرمان آنچنان زیاد است که با حذف آنها از روی آثار هنری این منطقه دیگر اثری از هنرها و هنرمندان آن باقی نمی‌ماند.

هنرمندان با خلاقیت و الهام گرفتن از طبیعت توانستند به شکل ها و گونه های متفاوت به صورت تجریدی و انتزاعی در هنرهای مختلفی چون شال بافی، پته دوزی، قالیبافی، کاشیکاری، مسگری، معماری تنوع طرح ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا