پته کرمان

خرید پته دوزی درجه یک کرمان

پته دوزی یک هنر اصیل ایرانی و از رودوزی های معروف استان کرمان است و پارچه زمینه آن ضخیم و پشمی است که نام آن عریض می باشد، معمولا زنان و دختران خانه دار هنرمندان بلفطره این هنر هستند که با کمک سوزن نقش‌های زیبایی که بسیاری از آنها ذهنی و بسیاری کاملا سنتی و یا تلفیقی هستند را بر روی عریض نقش می بندند، خرید پته دوزی درجه یک کرمان خریدی جذاب و اصیل برای محیط شما می باشد که محیط شما زیبایی خاصی می دهد، این هنر زیبا به دلیل دستی بودن قیمت بالا ولی با ارزش دارد.

خرید پته دوزی درجه یک کرمان

بررسی انواع رنگبندی پته کرمان

بررسی انواع رنگبندی پته کرمان هنر پته دوزی یک هنر قدیمی از استان کرمان است که بر روی یک پارچه ضخیم پشمی با نخ و کوک های نخی رنگی نقش های زیبایی زده می شود، این نقوش یا کاملا امروزی و مدرن و خاص هستند یا سنتی و از نقوش قدیمی و کهن استفاده می شود و یا به صورت تلفیقی و حتی نقوشی زاده ذهن هنرمند بر روی عریض که نام پارچه زمینه این کار هست نقش بسته می شود.

پارچه پته که به نام عریض نامگذاری شده دارای شش رنگ قرمز، کرم، نارنجی، مشکی، سرمه‌ای و سبز است و از بین این رنگ‌ها پارچه قرمز و کرم اصیل‌تر است و بسیاری فقط این دو رنگ را به نام پته می‌‌شناسند، پارچه پته به صورت کج راه و با نخ پشمی تولید می‌شود که این نخ ها از انواع رنگ بندی نظیر رنگ‌های عنابی، مشکی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز و آبی و سرمه ای و سفید می باشند.

نمای پته منظره‌ای بدیع از گل و بوته‌های رنگین و نمادی از از داستان هایی از درد و رنج و شادی و شعف هنرمندان است، یکی از رودوزی‌های زیبای ایران است که زیبایی خیره‌کننده و چشم‌نوازی دارد و نخ‌های این کار ظریف و رنگارنگ هستند، به طور کلی اغلب از طرح‌های مختلفی نظیر انواع بته جقه یا طرح‌های هندسی استفاده می شود.

از کاربرد و مصارف پته دوزی باید به رومیزی، سجاده، جلد قرآن، جانمازی، پرده، کوسن، برای زیر لیوانی و قندان و ظروف و تابلوی پته اشاره کنیم و امروزه برای تزیین لباس، شال و مانتو نیز از این هنر استفاده می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت روتختی پته

عوامل موثر بر قیمت روتختی پته یکی از پته های زیبای پرفروش امروزی روتختی پته است که با توجه به کار دست روی پارچه آن قیمت گران و با ارزشی دارد، از عوامل موثر بر قیمت روتختی پته باید به نوع و جنس پارچه و همچنین به کیفیت آن و میزان سایز پارچه روتختی و رنگ و کیفیت پته کار شده روی آن و همچنین کیفیت نخ پته به کار رفته شده اشاره کرد.

و به طور کلی قیمت هر نوع پته با توجه به تعداد سوزنهای زده شده به پارچه می باشد که تراکم پارچه را نشان می دهد و برای هر سانتی متر مربع پارچه بین70 تا 100 سوزن زده می شود. هر چقدر تراکم پته و سوزنهای زده شده بیشتر باشد قیمت پته افزایش می یابد.

مواد و مصالح پته شامل عریض یا همان پارچه زمینه و ریس یا همان نخ‌های رنگین می باشد، نقوش روی پته به وسیلهٔ بخیه‌های نخی رنگی بر زمینه ی‌پارچهٔ پشمی ضخیم می نشینند و از دوخت ریس‌های پشمی رنگین بر زمینه در طرح‌های زیبایی نظیر بوته، سرو، ترنج پته دوزی صورت می گیرد.

عریض پارچه ضخیمی است که در نقاط مختلف کرمان به نام شال پته و یا شال زمینه معروف است و در زمان قدیم آن را به وسیله ماشین‌های دستی و ابتدایی به نام ماشین‌های دوپا باف و چهارپا باف تهیه می‌کردند و امروزه از ماشین‌های چهارپا باف برای بافت ترمه استفاده می‌شود.

ریس نوعی نخ پشمی ریسیده شده به وسیله ماشین است که تعداد تاب آن از نخ معمولی بیشتر است و دارای 9 تاب در هر سانتی‌متر است که به آن نخ 9 تاب می‌گویند و ریس از نظر قطر و ضخامت شماره‌گذاری می‌شود که شماره‌های بزرگ‌تر ظریف‌تر هستند، در قدیم علاوه‌ بر نخ ریز از نخ‌های الوان ابریشمی و گلابتون استفاده می‌کردند و به همین علت تنوع رنگ در قدیم بیشتر بوده است.

راهنمای خرید پته هشت رنگ

راهنمای خرید پته هشت رنگ

در زمان خرید نخ پته از کیفیت و اصل و مرغوبیت آن مطلع شوید که امکان پذیر نیست تا زمانی که پته را می شویید که اگر نخ پته موقع شستن داد یعنی از مرغوبیت بالا برخوردار نیست برای این کار می توانید کمی از نخ پته را در رنگ‌های مختلف از پارچه نمدار سفید رنگی محکم عبور داد اگر اثر باقی نگذاشت رنگ آن ثابت است یا کمی از نخ پته را در دو دست بگیرید و بکشید اگر زود از هم گسست خوب نیست و حتما در زمان دوخت با مشکل رو به رو می‌شوید و نخ زود پاره می‌شود، نخ پته باید صاف و یکدست باشد و فرفری و حالت دار نباشد.

ظرافت و زیبایی خاص پته‌دوزی به خاطر نقش‌ها و طرح‌های اصیل سنتی ایران است، نقش پته در اصل سرو بوده است ولی نقوشی نظیر بُته میری یا کاج کوچک، بُته ترمه‌‌ای یا کاج متوسط، بُته خرقه‌ای یا کاج بزرگ، بُته بادامی، بُته گل زنبق، بُته شاخ گوزنی، بُته سرابندی، بُته قلمکار اصفهان، بُته کردستانی، بُته مزدوجی، بُته لچک ترنج، بُته افشاری نیز در طرح های امروزی بسیار استفاده می شوند.

از دیگر طرح‌هایی که در پته‌دوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به نقش پیچک و ترنج، سرو، نقوش حیوانی به خصوص پرندگان، نقوش هندسی یا گل‌های اسلیمی و انواع طرح های اسلیمی، خرطومی و ختایی، گل‌های شاه‌عباسی اشاره نمود و به طور کلی طرح‌های اصلی در پته‌دوزی لچک ترنج و بته‌جقه می‌باشد.

از انواع پته کرمانی موجود در بازار فروش باید به پته خام قندان، پته حریر، پته زرین و رومیزی پته دوزی کرمانی اشاره کرد که هر کدام دارای تنوع بالای رنگی در نخ و پارچه و تنوع طرح می باشند.

یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های پته دوزی در تاریخ روکش قبر شاه نعمت اله ولی در ماهان کرمان است که از زیباترین و ظریف‌ترین نمونه های پته دوزی است که رنگ پارچه کرم و با نخ‌های پشمی الوان طرح های بته جقه بر روی آن نقش بسته است،

کارخانه تولید پته دوزی مرغوب

کارخانه تولید پته دوزی مرغوب نقش و تصویر به عنوان زبان پرقدرت ارتباطی بین مردم از زمان قدیم تاکنون است، برای دسته بندی طرحها و نقشهای پته از چهار دسته اصلی به نام های نقوش گیاهی، نقوش هندسی و انتزاعی و نقوش کتیبه ای و نقوش پرندگان استفاده می شود، کارخانه تولید پته دوزی مرغوب انواع آن را در کیفیت بالا و قیمت متناسب به مراکز فروش پته عرضه می کند تا به دست شما مشتری عزیز و به خانه شما بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا