شال پته

بازار خرید شال پته دوزی

خرید شال پته دوزی اصل و باکیفیت کار چندان آسانی نیست و نیاز به شناخت تولیدکنندگان یا هنرمندان فعال در این حوزه دارد. با توجه به روند افزایشی توزیع انواع شال و دیگر هنرهای دستی پته دوزی در بازارهای خرید و فروش آنلاین، ثبت سفارش مستقیم از فروشندگان معتبر اهمیت زیادی در تضمین کیفیت این محصولات دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع شال دوخته شده با هنر پته دوزی بپردازیم.

بازار خرید شال پته دوزی

بررسی مرغوبیت انواع پته دوزی

بررسی مرغوبیت انواع پته دوزی پته دوزی از هنرهای سنتی استان کرمان است که با استفاده از آن به تزیین انواع پارچه ها می پردازند. کیفیت پارچه و میزان ضخامت آن اهمیت زیادی در هر چه زیباتر شدن طرح نهایی دارد. بنابراین اولین و مهمترین عامل در مرغوبیت انواع پته دوزی، انتخاب پارچه مناسب است؛ برای این منظور پارچه های پشمی و پنبه ای بهترین گزینه هستند. هر چند طی سالهای اخیر پته دوزی بر روی پارچه های پلی استر و ترکیبی نیز انجام می شود.

پته دوزی شامل مراحل مختلفی است که اجرای دقیق و ظریف تمامی آنها موجب کیفیت و همچنین بالا رفتن قیمت تمام شده محصول تولیدی می شود. برای این منظور باید از نخ و سوزی های مخصوص استفاده شود تا در نهایت هیچ گونه خط یا رد اضافی از اجرای طرح کلی بر روی پارچه باقی نماند.

به طور کلی پته دوزی شامل رودوزی، پتک دوزی و برگ دوزی می شود که به ترتیب مراحل اولیه تا انتهایی هر طرح را در بر می گیرند. برای رودوزی به شیوه بخیه زدن تمامی طرح های اولیه یا همان شاخه های اصلی طراحی و دوخته می شوند. سپس در مرحله پتک دوزی متناسب با طرح اولیه، اشکال بزرگ و کلی کاملاً دوخته و آماده می شوند.

نکته مهم اینکه پتک دوزی خود در دو نوع مورب و مربعی اجرا می شود که مرغوبیت آن تحت تاثیر طرح کلی و شیوه اجرای آن با تغییرات زیادی همراه است. هنرمندان با آشنایی با نحوه اجرای اولیه و اصولی پته دوزی می توانند ظرفیت و مرغوبیت طرح را افزایش دهند. در نهایت برای برگ دوزی، بخیه های نخ به صورت مورب یا شویدی بر روی پارچه اجرا خواهند شد.

معرفی بهترین نوع پته از نظر ظرافت

معرفی بهترین نوع پته از نظر ظرافت برای شروع پته دوزی و اجرای طرح مورد نظر معمولاً پارچه های خام پشمی بدون رنگ یا رنگی ساده را انتخاب می کنند. نوع و رنگ نخ جهت اجرای پته دوزی متناسب با زمینه اصلی پارچه انتخاب می کنند تا ظرافت و زیبایی آن دو چندان شود؛ معمولاً برای این منظور انواع نخ با رنگ های سبز، قرمز، زرد، کرمی و حتی آبی انتخاب های مناسبی هستند.

بدون شک هر چه قدر که زمینه پارچه اصلی مشخص نباشد و طرح های پته دوزی به صورت پرکارتر دوخته شوند، ضمن افزایش ظرافت طرح نهایی، ارزش محصول تولید شده نیز چند برابر می شود. به طور کلی برخی از عواملی که به صورت مستقیم در ظرافت انواع پته طرح طوطی و دیگر مدل های پرفروش تاثیرگذار هستند عبارتند از:

  • نوع دوخت پته: به صورت ریز یا درشت انتخاب می شود که معمولاً نوع نخ اهمیت زیادی در کیفیت نهایی آنها دارد. نخ های پشمی بهترین انتخاب برای این منظور هستند.
  • کیفیت نخ رنگی: دو نوع نخ اولیه که با رنگ های گیاهی و شیمیایی آماده می شوند برای پته دوزی مورد استفاده قرار می گیرند. نخ های رنگ طبیعی معمولاً قیمت بیشتری دارند و ظرافت کار با آنها نیز چند برابر نخ های رنگی شیمیایی است.
  • پارچه پته دوزی: همانطور که اشاره کردیم کیفیت و رنگ زمینه پارچه جهت اجرای پته دوزی تاثیر مستقیمی در ظرافت و کیفیت طرح نهایی دارد. انواع پارچه نخی، کتانی و پشمی برای این منظور بهترین انتخاب هستند.

مدل های مختلف انواع شال پته

مدل های مختلف انواع شال پته پته دوزی بر روی شال با اهداف مختلفی انجام می شود. برخی از این محصولات بیشتر جنبه تزیینی دارند که از نظر طول و عرض به مراتب بزرگتر از انواع شال های مورد استفاده برای خانم ها هستند. از مدل های پرطرفدار شال پته دوزی شده باید به طرح هایی مانند بته جقه، شال طرح بوفه ای، ترنج بوته ای، درختی و بازوبندی اشاره کنیم.

اغلب طرح ها به صورت خام و آماده ارائه می شوند که هنرمندان متناسب با سلیقه عمومی و نوع رنگ های مورد استفاده اقدام به اجرای پته دوزی بر روی آنها می کنند. به عنوان مثال شال پته دوزی طرح ترنج با رنگ های قرمز و زرد از نمونه های پرفروش در بین خانم ها به شمار می آیند.

امروزه انواع پته قرمز کرمان برای مصارف متعدد مانند رومیزی، تابلوهای دیواری، شال و روسری مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ زمینه قرمز از طرح های پرفروش است که بر روی آن انواع نقوش سنتی، مدرن و هندسی اجرا می شود. البته باید خاطر نشان کنیم که ابعاد و اندازه های شال پته متناسب با میزان سفارشات خریداران عمده انتخاب خواهد شد.

قیمت عمده شال پته دوزی

قیمت عمده شال پته دوزی قیمت پته دوزی کرمان متناسب با عوامل کیفی همواره نوسانات زیادی همراه است. مهمترین عامل در قیمت گذاری محصولات تولیدی با طرح های پته دوزی، نوع و میزان سختی طرح اجرا شده است. هر چقدر که طرح شلوغ تر و مدت زمان اجرای آن بیشتر باشد، قیمت محصول نهایی گرانتر خواهد بود.

کیفیت و متراژ پارچه، نوع و حجم نخ استفاده شده و همچنین هزینه های جانبی آماده سازی شال پته دوزی از دیگر مواردی هستند که به صورت مستقیم بر قیمت این محصولات تاثیرگذار می باشند. فراموش نکنید که امروزه پته دوزی به صورت دستی و صنعتی اجرا می شود که قیمت و نرخ فروش شال های بافته شده به دست هنرمندان چندین برابر بیشتر است.

به طور کلی برآورد هزینه های اولیه و قیمت نهایی شال پته دوزی امر چندان آسانی نیست. چرا که پته دوزان بر حسب هزینه های نهایی و بعد از اتمام کار، اقدام به قیمت گذاری این محصولات می کنند. علاوه بر موارد کیفی، چگونگی خرید تکی یا سفارش عمده شال از مراکز تولیدی یا فروشندگان نیز در قیمت گذاری ها دخیل هستند.

از آنجایی که پته دوزی به صورت دستی بسیار محدود انجام می گیرد، خرید مستقیم از مراکز تولیدی فعال در استان هایی مانند کرمان نقش مستقیمی در تضمین کیفیت و همچنین جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها به ویژه در کلان شهرهایی مانند تهران دارد.

اگر قصد خرید پته صادراتی و انواع شال با طرح های سنتی و مدرن دارید، برای سفارشات عمده و آگاهی از قیمت های روز می توانید با مشاوران فروش این مرکز بدون محدودیت زمانی و مکانی در ارتباط باشید. ثبت سفارش مستقیم از طریق تولیدکنندگان و هنرمندان محلی در کرمان برخی از خدمات فروش این مرکز به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا