پته کرمانرومیزی

فروش ارزان رومیزی پته بادامی

با مدرنیته شدن وسایل دکور منازل و دفاتر کاری استفاده از رومیزی های مختلف و سنتی رواج زیادی یافته است، یکی از این رومیزی ها که سوغات استان کرمان است رومیزی پته بادامی را می توان نام بردکه در انواع مختلفی به رنگ زمینه سفید و حاشیه های بادامی دوخته شده و در بازار عرضه می گردد فروش ارزان رومیزی پته بادامی از طریق سایت ها و فروشگاه های آنلاین امکان پذیر شده است.

فروش ارزان رومیزی پته بادامی

بررسی اجمالی درباره رومیزی پته

بررسی اجمالی درباره رومیزی پته پَته‌دوزی یا پَته‌ نوعی از رودوزی های شهرستان های استان کرمان و بخصوص شهر کرمان می باشد که در واقع پارچه‌ای پشمی، ضخیم با نام عریض می باشد که نقوشی ذهنی را که برگرفته از بینش‌های شخصی و پندار های زنان و دختران خانه دار کرمانی است را با کمک سوزن با بخیه‌ های نخی رنگین بر روی آن می نشانند.

جنس نخ های مورد استفاده بر روی عریض معمولا از نوع پشم به رنگ های مشکی، سفید، قرمز، آبی، نارنجی، سبز، کرمی، عنابی و غیره هستند که با طرح ها و نقوش هندسی مختلفی برای ارائه انواع پته به بازار استفاده می کنند از جمله موارد استفاده پته می توان به استفاده از آن در تهیه ی رومیزی پته نام برد.

رومیزی ها با طرح ها و نقوش خیالی و برگرفته از طبیعت تهیه و به بازار عرضه شده اند از جمله این رومیزی ها می توان به رومیزی پته طرح درختی که برای استفاده بر روی میز ناهار خوری بکار می رود، رومیزی پته طرح گل در ابعاد و انواع مختلف با نقوش عالی طراحی شده اند و در اتاق کار یا به عنوان رومیزی کنار مبلی مورد استفاده قرار می گیرند.

پته رومیزی کرمان که به شکل بیضی است در تمام سطح پارچه با بخیه های پوشیده شده و زیبایی این کار را چند برابر می کند، از جمله سایر رومیزی های پته می توان به رومیزی پته سینی مستطیل، رومیزی پته ترنج، رومیزی پته کردستانی، رومیزی پته طرح حیوانی بخصوص پرندگان، رومیزی پته بادامی و غیره اشاره کرد.

استفاده از رومیزی پته چه مزایایی دارد؟

استفاده از رومیزی پته چه مزایایی دارد؟ پته دوزی و رومیزی های تهیه شده از این هنر دستی آرمان گرایانه باعث زیبایی بیشتر منازل و دفاتر اداری می گردد در واقع با خرید این نوع رومیزی ها گلستانی از طبیعت زیبای کویر به همراه مجموعه ای از خورشید هفت آسمان را همیشه به تماشا می نشینید.

همانند قالی کرمان استفاده از رومیزی پته دوزی شده نه تنها کهنه و قدیمی نمی شود بلکه با گذشت زمان ارزش آن چند برابر می گردد، زیرا نقوش نقش بسته بر روی آن از احساسات زنان و دخترانی سرچشمه می گیرد که آرزوهای خود را بر روی عریض بخیه می زنند و دل هر بیننده ی را به وجد می آورند.

یک نوع از پته دوزی که می توان اشاره کرد استفاده از رومیزی پته بادامی می باشد که بر روی پارچه های قرمز، سبز و غیره با حاشیه های سفید دوخته می شود و از جذابترین نوع پته ها به شمار می رود حتی از این نوع پته بر روی لباس های که دارای طرح های سنتی هستند طراحان مد و لباس مورد استفاده قرار داده و محصولات متنوعی به بازار عرضه کرده اند.

نحوه تولید رومیزی پته

نحوه تولید رومیزی پته مراحل تولید پته شامل سه مرحله طراحی نقوش، دور دوزی، پتک دوزی و برگ دوزی می باشد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

مرحله گرته زنی روی پته: ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ کشیده و با سوزن سوراخ سوراخ کرده تا بتوانید طرح را روی پارچه بیندازید، کاغذ الگو را روی پارچه قرار داده و با صابون خیاطی روی پارچه پیاده نمایید و با ماژیک پر رنگ کنید، پس از انتخاب نوع نخ و رنگ دور دزی پته را با خط های مرز کار به کمک رنگ دلخواه و نخ مخصوص فطه دوزی انجام دهید.

تا طرح به صورت کاملا برجسته شده و تا درون طرح ها را به راحتی پر کنید که کوک زدن و دور دوزی همانند گلدوزی با دست است؛ که عموما برای طرح های اصیل و سنتی از رنگ های تیره و در برخی موارد رنگ های روشن استفاده می شود.

برای خط دوزی قوانین رنگی خاصی وجود دارد از جمله: از نخ زرد رنگ و گاهی نخ مشکی برای شال سفید و سبز، از نخ مشکی در شال نارنجی و شتری، از نخ قرمز، سفید، مشکی و زرد برای شال آبی استفاده می گردد که در حین کار بایستی تمامی این نکات را مد نظر قرار داد.

از مهم ترین مراحل پته دوزی سایه زدن با نخ و برگ دوزی برای گل ها و نقش ها انجام می شود، در اطراف حاشیه اغلب برگ دوزی به صورت دوخت زیگزاگ با نام پتک دوزی یا جوانه دوزی انجام می شود، پس از اتمام کار پته را شسته و با دستگاه نورد اتو نمائید.

نگهداری و شستشوی پته را می توان به صورت زیر بیان کرد از جمله شستشوی پته را حتما با دست انجام دهید به این صورت که صابون رنده شده یا مایع ظرفشویی بدون آنزیم را به خوبی در آب سرد حل کرده( به هیچ وجه از آب گرم استفاده نکنید) سپس پته را در آن به آرامی فرو می کنیم و چند دقیقه داخل محلول تکان می دهیم.

تا زمانی آبکشی پته را ادامه می دهیم که آب خارج شده از پته و درون ظرف زلال شود و آن را در جایی صاف در معرض جریان هوا پهن کرده تا خشک شود، بهتر است به منظور خشک کردن پته آن را در قسمت خشک کن ماشین لباسشویی انداخته تا آب پته گرفته شده و کمی نم دار باد دقت داشته باشید چنانچه پته زیاد نم داشته باشد ممکن است باعث رنگ پس دادن نخ های آن شود.

برای مصون ماندن آن از حشرات موذی و آسیب‌دیدگی پته‌ ها را در جای خنک جایی که هوا جریان داشته باشد پهن نمائید؛ پته‌ ها را دور از گرد و غبار( برای شستشوی کمتر)، تابش نور خورشید( جلوگیری از رنگ‌ رفتگی پته) نگهداری نمائید.

پخش رومیزی پته بادامی

پخش رومیزی پته بادامی تولید کنندگان و فروشندگان این صنایع دستی با راه اندازی سایت های آنلاین فروش از هنر خود رونمایی کرده و مشتریان پس از دیدن انواع طرح رومیزی ها با انتخاب نوع رومیزی با قیمت مناسب اقدام به خرید می کنند و در اسرع وقت درب منزل یا محیط کارشان تحویل می گیرند.

رومیزی هایی که دارای کوک های نخ ریزتر و نزدیکتر باشند و هر چه نقش پته پرتر باشد و بیشتر سوزن خورده باشد ارزش پته بالاتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا